Max Verstappen
NOS Sport

Verstappen onder vergrootglas in Canada

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Max Verstappen gaat een moeizame grand prix van Canada tegemoet. De jonge coureur moet vanwege straffen achteraan de grid starten en hij krijgt ook nog een tijdstraf van tien seconden via een 'stop & go' tijdens de race.

Toch denkt Formule 1-verslaggever Louis Dekker dat de Toro Rosso-coureur niet kansloos is. In vijf vragen behandelt hij de kansen van Verstappen en die van de andere coureurs.

Heeft Max nog een kans om richting de punten te rijden vanaf de laatste startrij?

Zeker. Op snelheid had hij in de kwalificatietraining de top-10 in zicht, dus hij maakt zich op voor een inhaalrace. Daar kan de kijker zich op gaan verheugen, want Montreal is een echt rijderscircuit, zoals dat heet. Inclusief muren die niet vergevingsgezind zijn, zoals de beroemde 'Wall of Champions'. Een fout heeft hier al snel desastreuze gevolgen en de safetycar heeft het hier meestal druk. Daar ligt een kans voor Verstappen. Geduldig wachten op fouten van concurrenten, de achterstand goedmaken en dan toeslaan.

Vader Jos gaf in 2000 het goede voorbeeld: hij reed in de stromende regen van plaats 13 naar 5. Op de achterste rij starten heeft ook een voordeel. De verwachtingen zijn laag en het zou daardoor des te meer opvallen als Max als 8ste of 9de over de streep komt. Maar hij moet er vooral voor zorgen dat hij het zwart-wit-geblokt ziet. Dat is nog te weinig gebeurd dit seizoen.

Een vijfde motor al voor Verstappen, waarom?

Omdat zijn team Toro Rosso de Grand Prix van Canada een relatief goed moment vindt om de tien plaatsen 'gridstraf' die bij zo'n motorwissel hoort te incasseren. De vier teams met Mercedes-motoren zijn vanwege de lange rechte stukken in Montreal normaal gesproken niet bij te houden. Het circuit Gilles Villeneuve is een baan die Toro Rosso op papier niet erg ligt. De volgende race in Oostenrijk biedt veel meer kansen.

Het is overigens niet zo dat de vierde motor al stuk is. In de vrije trainingen rijdt Verstappen al een paar grands prix met de opgekalefaterde motor waarmee hij in Australië z'n debuut maakte.

Max Verstappen in actie tijdens de kwalificatie

Wat zijn de consequenties voor de rest van het seizoen?

Verstappen zal om de haverklap te maken krijgen met dit probleem. Bij iedere nieuwe motor die in de Toro Rosso gaat volgt straf. Frustrerend, maar hij kan zich er mentaal op voorbereiden.

De leiding van Toro Rosso en moederteam Red Bull schat in dit jaar 7 á 8 Renault-motoren nodig te hebben. Het gaat dus straffen regenen. Niet alleen voor Verstappen, maar ook voor z'n teamgenoot Sainz en Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat.

Gaat Verstappen het na de crash in Monaco rustiger aan doen?

Nee. Verstappen zegt steeds dat hij z'n rijstijl niet gaat aanpassen. Die rijstijl kun je omschrijven als impulsief, inventief en bij vlagen agressief. Max wil z'n concurrenten aftroeven door op verrassende plekken toe te slaan. Dat is hem dit seizoen al vaak gelukt en dat leverde sensationele manoeuvres op, maar in Monaco ging het mis. Daar heeft hij straf voor gekregen, maar er is nog steeds veel kritiek.

Romain Grosjean is teleurgesteld over het uitblijven van excuses, Felipe Massa benadrukt voortdurend dat de straf zeer terecht is en Jenson Button raadt Verstappen aan een minder grote mond te hebben.Vooral de beschuldiging aan het adres van Grosjean dat de Fransman in Monaco opzettelijk te vroeg op de rem trapte ('een brake-test') is bij veel coureurs en insiders verkeerd gevallen. Max Verstappen ligt dus in Canada onder een vergrootglas.

Max Verstappen tijdens de persconferentie voor de GP van Canada

Rosberg won de laatste twee races, maar Hamilton staat op pole. Welke Mercedes wint er vanavond? Of kunnen we nog wat van de rest van het veld verwachten?

Hamilton heeft dit seizoen een abonnement op pole-position. Dit is al z'n zesde in zeven races en hij oogt het hele seizoen al een fractie sneller dan Rosberg. De wereldkampioen is dus de te kloppen man. Hamilton wil bovendien eerherstel. In Monaco had hij twee weken geleden moeten winnen, maar het werd een zeperd door een blunder in de slotfase. Door een onnodige bandenwissel wierp hij de zege in de schoot van z'n teamgenoot en rivaal.

Normaal gesproken slaat Mercedes een gat in de race. De auto's zijn zeker een halve seconde per ronde sneller dan de rest. Anderen kunnen alleen toeslaan als het bij Mercedes tegenzit. Kimi Raikkonen start veelbelovend als derde, maar z'n Ferrari lijkt nog niet snel genoeg en z'n teamgenoot Vettel start bijna achteraan. De viervoudig wereldkampioen is bij voorbaat kansloos.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl