Premier Rutte tijdens het debat ANP
Formatie in impasse

Ruim drie miljoen mensen hebben gisteren minstens vijf minuten op de NPO-televisie gekeken naar het debat over de mislukte formatieverkenning. Op NPO 1 keken gistermiddag gemiddeld 773.000 mensen en daarna waren er op NPO 2 gemiddeld 695.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek.

Op het hoogtepunt (18.50 uur) keken 964.000 mensen en gemiddeld keek iemand 19 minuten. Van de kijkers was 53 procent man, zegt kijkcijferanalist Robin Muurling. "En het was een redelijk grijs publiek: 78 procent van de kijkers was 50-plusser en 53 procent was ouder dan 65 jaar."

Gisteravond stopten de uitzendingen op NPO 2 en konden mensen overschakelen naar het themakanaal NPO Politiek. Later pakte NPO 1 de debatten weer op en toen werden de meeste kijkers vlak voor 01.00 uur geteld: 392.000.

Het debat was ook te volgen op RTL Z; tussen 20.30 en 02.00 uur keken daar gemiddeld 417.000 mensen. De omroep haalde daardoor een avondmarktaandeel van 7,4 procent en dat is de hoogste score ooit voor het commerciële tv-kanaal.

We hebben de hoogtepunten van het debat voor je samengevat in deze video:

14 uur debat in ruim 3 minuten: een motie van afkeuring en Rutte door het stof

Naar de livestreams op de Facebookpagina van de NOS keken op het piekmoment 7200 mensen. Dat is veel meer dan de 600 tot 1000 kijkers bij een 'normale' stream. De grootste groep kijkers komt uit Zuid-Holland en het waren vooral vrouwen tussen de 25 en 34 jaar. Naar de stream op het YouTube-kanaal van de NOS werd op het hoogtepunt bijna 280.000 keer gekeken.

Het is nog niet duidelijk hoeveel mensen online naar de Kamerdebatten hebben gekeken.

De meeste tv-kijkers waren gisteren overigens voor The Passion van KRO-NCRV. Naar de elfde editie van het tv-spektakel over het lijden van Jezus keken bijna 2,6 miljoen mensen. Dat waren er ruim 100.000 minder dan vorig jaar. The Passion werd dit jaar uitgezonden vanuit Roermond.

STER reclame