NOS SportAangepast

Lammers: bandenkeuze Red Bull heeft schade groter gemaakt

Lammers over de bandenkeuze van Red Bull

De keuze van Red Bull voor een hardere band in de kwalificatie en bij de start van de Grand Prix van Australië heeft volgens voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers niet het juiste effect gehad. "Het heeft nadelen", stelt de NOS-analist onomwonden.

"Je zit tijdens de kwalificatiesessies niet in een ritme en je bent in de race minder snel weg. Niet vanaf de plaats, maar wel de meters en bochten daarna. Het heeft de schade groter gemaakt voor Max", analyseert Lammers de race in Melbourne.

Verstappen finishte als zesde. De Nederlandse Formule 1-coureur vertrok van P4, maar verloor bij de eerste bocht die positie aan Kevin Magnussen (Haas). Verstappen startte op de supersoftband, omdat hij die ook in de tweede kwalificatiesessie had gebruikt.

"Met de band uit sessie twee moet je ook de race beginnen", aldus Lammers. De concurrentie begon de openingsrace van het seizoen op de ultrasoftband en die is sneller.

Achtervolging

Omdat Verstappen, die ook nog werd weggedrukt door Vettel, aan de buitenkant werd gepasseerd door Magnussen moest hij direct in de achtervolging. "Er werd daarna door het team veel druk op hem gelegd. Hij moest pushen. Omdat de bolide ook niet lekker op de weg lag, ging het tien ronden later mis", oordeelt Lammers.

Verstappen spinde en het perfecte rondje van 360 graden dat hij vervolgens maakte, kostte hem uiteindelijk ook weer drie plaatsen. Een topklassering kon de Nederlander daarna wel vergeten.

"Strategie is alles, cruciaal zelfs", stelt Lammers, daarmee refererend aan de beginfase. "Wat er nu gebeurde, maakte ook duidelijk hoe belangrijk een goede startpositie is. Dat Max spint, komt doordat hij tegen de limiet aan zit. Hij zorgt wel voor spektakel."

Lammers: Max zorgt weer voor spektakel

Verstappen kon zich in de rest van de race niet meer bemoeien met de strijd om de podiumplaatsen. Vettel, vertrokken van de derde startpositie, bleek vooraan de beste strateeg. Hij gebruikte de virtuele safetycar om zijn banden te wisselen en keerde als nummer één terug op de baan om die positie niet meer af te staan.

Zege cadeau

"Zijn zege is een cadeautje, een gevolg van een samenloop van omstandigheden. Door die virtuele safetycar moet je de snelheid aanpassen. Vettel profiteerde handig door de pitsstraat in te rijden. Elke coureur hoopt op zo'n scenario", aldus Lammers.

Met de zesde plaats had Verstappen niet het gewenste resultaat bij de start van het seizoen. "De druk wordt nu groter", meent Lammers. "Maar het zit allemaal zo dicht bij elkaar."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl