Topbestuurders en managers van Nuon moeten mogelijk voor de rechter verschijnen over het product Natuurstroom. ConsumentenClaim heeft namens enkele honderden klanten een verzoek daartoe ingediend bij de rechtbank in Amsterdam. De belangenorganisatie wil dat de Nuon-bestuurders onder ede worden gehoord.

ConsumentenClaim is al langer in gesprek met Nuon over Natuurstroom. De klanten zeggen dat ze verkeerd zijn voorgelicht. Ze betaalden een extra bedrag in de verwachting dat Nuon dat geld zou gebruiken voor de aanleg van extra windmolenparken. Volgens ConsumentenClaim is dat slechts deels gebeurd.

Nuon zegt in een reactie dat het "zijn ambitie om te investeren in duurzame energie meer dan waargemaakt" heeft. Maar door een veranderende markt is het product Natuurstroom in de afgelopen jaren aangepast.

Onduidelijk

De klanten zeggen niet op de hoogte te zijn van die veranderingen. "Ze hebben daar wel over gecommuniceerd, maar dat is heel onduidelijk gebeurd", zegt directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. "Bovendien vermoeden wij nu dat er wel meer niet deugt rond dit product. Over meer jaren ontbreekt de boekhouding over Natuurstroom."

Ook zouden accountants fouten hebben gemaakt bij het opstellen van de jaarcijfers over Natuurstroom. En Nuon zou meer Natuurstroom hebben verkocht dan beschikbaar was.

Gedupeerd

ConsumentenClaim eist dat gedupeerde klanten hun geld terug krijgen. Nuon zou volgens onderzoek van het Financieele Dagblad 200.000 klanten en honderden bedrijven over een periode van tien jaar verkeerd hebben voorgelicht. In totaal zouden klanten tussen de 70 en 100 miljoen euro te veel hebben betaald.

Nuon laat weten de claim van ConsumentenClaim af te wachten. De rechter moet nu eerst beslissen of de bestuurders en oud-bestuurders van Nuon onder ede kunnen worden verhoord.

STER reclame