Akzo wil chloortrein vanwege staking

Aangepast

AkzoNobel treft voorbereidingen om een chloortrein vanuit Duitsland naar het Rotterdamse Botlekgebied te laten rijden. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf.

Het chemieconcern wil de trein inzetten omdat er een tekort aan chloor dreigt te ontstaan door de staking bij de chloorfabriek van AkzoNobel in het Botlekgebied.

Veiligheidsrisico's

Sinds 2006 zijn er nauwelijks nog chloortransporten door Nederland. AkzoNobel en het Rijk spraken dat destijds af vanwege de veiligheidsrisico's. Een aantal keer per jaar rijdt er nog wel zo'n trein, bijvoorbeeld als dat vanwege onderhoud nodig is.

De trein zal, als hij ingezet wordt, vanaf het Duitse Ibbenburen over de Betuwelijn naar het Botlekgebied rijden.

Of de trein daadwerkelijk gaat rijden, hangt volgens het bedrijf af van de duur van de staking en de exacte vraag naar chloor. Wanneer dat wordt besloten, is volgens de woordvoerder nog onduidelijk.

Blijven draaien

Werknemers proberen met de staking bij de chloorfabriek een loonsverhoging van 10 procent af te dwingen.

De rechter bepaalde eerder al dat de fabriek op ongeveer 40 procent, en inmiddels zelfs op 60 procent, van de maximale capaciteit moet blijven draaien. Hiermee moet voorkomen worden dat er milieu- en veiligheidsproblemen ontstaan bij klanten van het bedrijf.

STER Reclame