SNS Bank kondigt een koerswijziging aan. De bank wil een normale consumentenbank worden, met eenvoudige en begrijpelijke diensten en producten voor betalen, sparen en lenen.

Bij de 'oude' bank draaide het volgens SNS om winstbejag en hoge bonussen, rare regels, ingewikkelde financiële producten en onbesuisde financiële avonturen.

Volgens directievoorzitter Dick Okhuijsen moeten de bestaande bankgewoonten worden doorbroken. "Bankieren zonder onzinnige regels en met menselijker gewoonten."

Rood staan

Bij de nieuwe SNS Bank hoeft de klant die rood staat geen boeterente meer te betalen over de eerste drie dagen.

En een klant die belt krijgt geen bandje met een keuzemenu te horen, maar wordt altijd door een medewerker te woord gestaan, belooft SNS.

Ook worden de komende tijd 60 nieuwe kantoren en bankwinkels geopend.

Staatsbank

SNS, sinds de nationalisatie van februari vorig jaar een staatsbank, wil zo het vertrouwen van consumenten terugwinnen.

Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de Nederlanders vindt dat banken weinig hebben geleerd van de gemaakte fouten, tweederde vindt dat banken voor eigen winst gaan, en de helft vindt dat alle banken op elkaar lijken.

SNS krijgt het laagste rapportcijfer van de grote vier banken: een 5,5. De andere banken scoren overigens amper hoger.

STER reclame