Het Philips zoals we dat kennen gaat op de schop. Philips gaat zich opsplitsen in twee aparte zelfstandige bedrijven, één voor verlichting en één voor gezondheid en consumenten.

Beide bedrijven zullen marktleiders zijn en blijven de naam Philips voeren. Het HealthTech-bedrijf heeft een gecombineerde omzet van ongeveer 15 miljard euro, het Licht-bedrijf heeft een omzet van 7 miljard euro.

Beleggers lijken blij te zijn met de herstructurering. Het aandeel Philips schoot bij opening 4 procent omhoog. Philips heeft al tijden last van moeizame marktomstandigheden en matige groei. Recessies zorgden voor afnemende vraag bij consumenten en bezuinigingen in de gezondheidszorg.

Led-afdeling verkocht

De lichtdivisie gaat zich vooral toeleggen op innovatieve lichtoplossingen en projecten als het verlichten van hele wijken en gebouwen. Het bedrijf zoekt kopers voor de led-productie. Afgelopen zomer kondigde het bedrijf al aan dat de led-productie verkocht gaat worden.

Het andere Philips gaat verder onder de naam HealthTech en zal bestaan uit het samenvoegen van de divisie gezondheid en consumentenelektronica. Professionele gezondheidszorg wordt gecombineerd met gezond leven en preventie.

Het bedrijf is de afgelopen jaren al fors gestroomlijnd en afgeslankt. Zo werd de afdeling die audio-, video- en multimediaproducten fabriceert aan een Japans bedrijf verkocht. In de jaren '90 werd chipmachinebouwer ASML verzelfstandigd en in 2006 volgde chipmaker NXP. In 2007 stopte Philips met de productie van gloeilampen.

'Verraad'

Volgens FNV Bondgenoten zal de ontvlechting leiden tot lange onduidelijkheid en onzekerheid. "Het is nauwelijks te bevatten voor de Philips-medewerker", zegt bestuurder Ron van Baden.

Volgens Van Baden voelt het voor werknemers als verraad. "Sinds de oprichting in 1891 staat Philips gelijk aan licht en maakt het deel uit van het DNA van het concern."

Bij Philips werken wereldwijd 113.000 mensen. Het bedrijf verkoopt en fabriceert in meer dan 100 landen. De jaaromzet bedroeg in 2013 ruim 23 miljard euro.

STER reclame