Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Het aantal wijngaarden in Nederland is in tien jaar tijd verdubbeld, tot ongeveer 180. De meeste liggen in Zuid- en Oost-Nederland, maar ook in Zeeland, Groningen en Friesland zijn enkele wijngaarden.

Samen produceren ze jaarlijks ruim 1 miljoen flessen wijn. Dat is overigens een fractie van wat Nederlanders jaarlijks aan wijn kopen: 500 miljoen flessen.

De belangstelling voor wijn neemt al jaren toe. Er zijn meer Nederlandse wijndrinkers, meer omzet, meer wijnwebsites en -blogs en een groeiend aantal wijnboeken. Het Wijninstituut organiseerde vorig jaar 82 cursussen en 386 cursusavonden voor duizenden liefhebbers. Ook het aantal wijnproeverijen stijgt.

Dit en volgend weekend zetten 64 wijngaarden in Nederland de deuren open voor geïnteresseerden.

Wijn van om de hoek

Waar komt die groeiende belangstelling voor Nederlandse wijn vandaan? "Steeds meer mensen willen niet alleen het eten van de teler op de hoek, maar ook de wijn. Lokale producten dus", zegt wijngoeroe Harold Hamersma.

Volgens hem is de kwaliteit van de Nederlandse wijn ook gestegen. Werd er tien jaar geleden in het buitenland nog meesmuilend gesproken over 'onze' wijn - te koud, te nat, te plat, rauw, grof, stinkt - ziet Hamersma nu een kentering.

"Vooral de afgelopen jaren krijg ik steeds betere wijnen van eigen bodem in het glas. In een aantal driesterrenrestaurants maakt de vaderlandse driekleur rood-wit-rosé inmiddels deel uit van het wijnaanbod. Ook onze nationale luchtvaartmaatschappij schenkt regelmatig vaderlandse wijn in de business class."

De prijs is nog wel een punt. Gemiddeld kost een fles wijn drie à vier euro, maar wie Nederlandse wijn wil, betaalt al snel tien euro of meer.

Meer wijn dan bier

Uit recent onderzoek van Trendbox onder 1500 Nederlanders blijkt dat 18 procent nu dagelijks wijn drinkt. Begin jaren 80, toen het eerste onderzoek werd gepubliceerd, was dat nog 10 procent. Op een gemiddelde dag drinken nu meer mensen wijn dan bier.

Eerder dit jaar gaf driekwart van de bevolking aan weleens wijn te drinken. In 1980 was dat nog 36 procent.

Van alle nieuwe wijndrinkers kiest bijna 60 procent voor rode wijn. Franse wijn is veruit favoriet bij consumenten (57 procent), gevolgd door Zuid-Afrikaanse wijn (37 procent), Spaanse en Chileense wijn (beide 37 procent). Nederlandse wijn staat buiten de top 10 met een voorkeur van 3 procent.

Dronken worden

Belangrijkste motivaties voor mensen om wijn te drinken: 'genieten', 'de maaltijd compleet maken' en 'een goede sfeer creëren'. Minst belangrijke motivaties, zeggen de geënquêteerden: 'dronken worden', 'indruk maken' en 'omdat er niks anders is'.

STER reclame