NRC gaat een deel van zijn artikelen vanaf vandaag ook aanbieden via WhatsApp. Het van oorsprong krantenbedrijf wil op die manier proberen kwaliteitsjournalistiek onder de aandacht te brengen bij een doelgroep die nu nauwelijks bereikt wordt.

De berichten die verstuurd worden, komen van NRC Q. Dat online onderdeel van NRC werd eerder dit jaar opgericht en brengt vooral zakelijk nieuws.

Privacy

"We beloven dat we maximaal drie berichten per dag versturen", zegt Freek Staps, de chef van NRC Q. Het eerste bericht bevat een overzicht van wat NRC Q vindt dat de lezers die dag moeten weten. Alleen tussen 08.00 en 22.00 uur zullen de nieuwswhatsapps worden verstuurd.

Een lezer kan ook iets terug-appen via WhatsApp. Bang dat de privacy in gevaar komt, zijn ze bij NRC Q niet. De replyberichten komen alleen op de redactie van NRC Q binnen, stelt Staps. Ook belooft hij dat zijn redacteuren niet actief namen bij telefoonnummers zullen zoeken.

"De eerste"

In welke mate zo'n bericht van NRC Q verschilt van een pushbericht die nieuwssites al versturen? "Eigenlijk niet zo veel, behalve dat het via WhatsApp komt", zegt Freek Staps. Dat verschil moet niet worden onderschat, vindt hij. "Naast onze lezers zitten daar ook de mensen die we traditioneel moeilijk bereiken. Zij kunnen ons nu een stuk makkelijker vinden".

Hij noemt dit initiatief daarom erg innovatief. "We zijn de eerste in Nederland en internationaal heeft alleen de BBC in India bij mijn weten ooit zoiets geprobeerd."

STER reclame