De bestelling bij een webwinkel niet langer thuis laten bezorgen, maar zelf uit een automaat trekken. Dat wordt voor een deel van de consumenten de toekomst, zeggen verschillende bedrijven die werken aan afhaalpunten voor webwinkelpakjes.

Het bedrijf Parcel4Me plaatst door het hele land pakketautomaten waar mensen hun bestelling kunnen afhalen. Er moeten er zo'n 750 komen. De eerste is sinds deze week in gebruik bij de universiteit van Tilburg.

Deur dicht

"In grote steden komt 40 procent van de pakketten niet bij de eerste bezorging aan, omdat mensen niet thuis zijn", zegt Coen van Geijn van Parcel4Me. "Bezorgers rijden naar een voordeur waarvan ze niet weten of die opengaat."

Volgens het bedrijf is het voor mensen makkelijker om pakketten op te halen uit een kluis die vlakbij hun werk of bij winkels staat. Daarnaast zijn pakketautomaten goed voor het milieu, omdat bezorgers voor verschillende adressen maar naar één punt hoeven te rijden.

Via een app krijgen consumenten bericht als er voor hun een pakket in de automaat zit. Door een code in te voeren gaat de juiste kluis bij de automaat open. "We denken dat over een paar jaar tien procent van alle webwinkelbestellingen via onze automaten wordt afgehandeld", zegt Van Geijn.

Polen

Ze zijn niet de enigen die hieraan werken. Het bedrijf De Buren heeft inmiddels vijftig onbemande afhaalpunten in Nederland geplaatst. Er zijn plannen om naar honderden afhaalpunten te gaan. Ook PostNL experimenteert met pakketautomaten.

In het buitenland is de pakketautomaat al een bekend fenomeen. In Polen is het bedrijf InPost erg succesvol met het systeem. Het bedrijf heeft al 3500 kluisjes en wil er de komende jaren in heel Europa duizenden bijplaatsen.

Het bedrijf heeft ook plannen om naar Nederland te komen.

STER reclame