NOS NieuwsAangepast

Fors prijskaartje voor Beste Koop

Heel fijn natuurlijk als de Consumentenbond je product uitroept tot Best Getest of Beste Koop. Maar als je reclame wil maken met een van die keurmerken, moet je fors lappen. En dat willen ondernemers niet meer.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie heeft zelfs een boze brief gestuurd naar de Consumentenbond. "De testen worden altijd zeer goed gewaardeerd door het publiek. Als bedrijven de keurmerken voor reclame willen gebruiken, moeten die ook aan strikte voorwaarden voldoen. Maar je zou er niet voor moeten betalen", zegt FNLI-directeur Philip den Ouden.

Losgaan met je keurmerk

Jarenlang waren de keurmerken gratis. Maar de testen die de Consumentenbond uitvoert kosten geld. Gevolg: je betaalt duizenden euro's om de logo's Beste uit de Test of Beste Koop te gebruiken.

Het keurmerk op je eigen website: 3000 euro.Het keurmerk ook in huis-aan-huis-bladen, folders en magazines: 5000 euro.Het keurmerk ook op tv, abri's en bussen: 10.000 euro.

Voor die prijzen mag je het logo Beste uit de Test een half jaar gebruiken en Beste Koop 3 maanden.

"Het is echt belachelijk dat je zoveel geld moet neerleggen voor een keurmerk. Als je een keurmerk pretendeert te zijn, dan is het wrang dat je er geld voor vraagt." Dat is een van de reacties van de ondernemers die we belden. Anoniem, want het bedrijf wil geen ruzie met de Consumentenbond. Ook andere bedrijven die als beste uit een test waren gekomen, willen niet in het openbaar kritiek leveren. Uit angst dat ze de test niet meer winnen.

Zo'n keurmerk van de Consumentenbond levert namelijk behoorlijk wat op. "De dag nadat de gids was uitgekomen, verdubbelde onze omzet," aldus een ondernemer. Toevallig was dit een bedrijf dat geen enkele moeite had met het betalen voor de keurmerken. Gezien de opbrengsten is het volgens hem een reëel prijskaartje.

Maar voor kleine bedrijven hakt 3000 tot 10.000 euro er flink in. Toch kiezen de meeste bedrijven ervoor om het te betalen.

Testje kopen?

Veel ondernemers die we zelf spraken, klagen dus vooral over het geld. Maar volgens de FNLI is er een groter probleem: de onafhankelijke Consumentenbond zou de schijn tegen kunnen krijgen. Het publiek zou kunnen denken dat bedrijven een goed testresultaat kunnen kopen.

Maar de onafhankelijkheid komt helemaal niet in het geding, zegt de Consumentenbond. "We doen onze testen zelf, zonder inmenning van de bedrijven. Maar bedrijven willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten." Ze zijn geld gaan vragen omdat de testen nou eenmaal geld kosten. En om het gebruik van de logo's te reguleren: "Een tijdlang was er een wildgroei aan misbruik. Om dat te voorkomen, zijn we geld gaan vragen." Van dat geld kunnen ze ook organisaties inschakelen die misbruik tegengaan.

Gestrekt been van Consumentenbond. "Bedrijven willen voor dubbeltje op 1e rang" Vinden betalen voor gebruik Beste Koop logo gerechtvaardigd. ? Mustafa Marghadi (@mousmar) September 9, 2014

Maar hou het zuiver, zegt de FNLI. "Gelukkig heeft de Consumentenbond een uitstekend imago in Nederland, een onafhankelijke tester van consumentenproducten. En daaruit blijkt ook de waarde van die testen voor de consument. Laten we dat vooral zuiver houden en dat is ook onze oproep aan de Consumentenbond."

Door: Mustafa, Youssef en Maarten

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl