500.000.000 dollar voor een game

Aangepast

De duurste entertainmentproductie ooit is vanaf vandaag te koop. Gamers over de hele wereld wachten vol spanning op het nieuwe online-computerspel Destiny. Het hele project kostte producent Activision 500 miljoen dollar. Ter vergelijking: de duurste film ooit is het laatste deel van Pirates of the Caribbean, die kostte 300 miljoen dollar.

De duurste game was tot nu toe Grand Theft Auto V, gemaakt voor 264 miljoen dollar. Het geld voor Destiny is niet alleen aan de ontwikkeling van het spel uitgegeven, een deel is ook gebruikt voor de marketing.

Red de aarde

Destiny speelt zich 700 jaar in de toekomst af, de aarde is inmiddels bijna vernietigd door een 'powerfull darkness'. Wat er precies tijdens die aanval gebeurd is weet niemand, maar wel is duidelijk dat slechts een kleine groep de ellende heeft overleefd. Om de wereld te redden kiest de speler zijn eigen 'poppetje'. Het spel is interactief, je speelt het met of tegen andere online-spelers.

Game-deskundige Chantal Koolhoven van 3FM mocht Destiny al spelen op een beurs in Keulen. "Het ziet er heel mooi uit en hoewel het een groot en op het oog gecompliceerd spel is, speelt het toch makkelijk." Volgens Koolhoven passen de hoge productiekosten bij de huidige groei van de gamesector. "De prijs van het spel voor de consument ligt rond de 60 euro, een gangbare prijs", zegt Koolhoven.

Game blijft groeien

Het spel is nog niet 'af'. Nederlander Jesse van Dijk werkt mee aan de productie van Destiny. Hij legt uit dat de game zich nog jaren zal blijven uitbreiden.

"Op het moment dat het uitkomt begint het pas echt voor ons. Dan wordt de virtuele planeet bevolkt door de miljoenen gamers. Vanaf dan kunnen we zien hoe spelers zich gedragen, daar kunnen we op inspelen en de planeet op aanpassen en uitbreiden." De eerste uitbreiding verschijnt al in december.

Voorverkoop

Van geen enkele nieuwe game zijn er vóór de release al zoveel exemplaren verkocht als van Destiny. Sony, dat een onbekend bedrag investeerde in Destiny, zegt dat het spel sowieso een succes wordt.

Jim Ryan, directeur van Sony in Europa: "Bij iedere vorm van entertainment moet je blijven vernieuwen. Ook een game heeft nieuwe ideeën en concepten nodig, Destiny heeft het allemaal."

De producent verwacht door de belangstelling voor het online spel een grote belasting van de servers. In Las Vegas staat een datacentrum met 100 ingenieurs klaar om de servers draaiende te houden.

STER Reclame