NOS NieuwsAangepast

E-bike steeds hipper en sneller

Door redacteur Heleen Ekker

Steeds jonger zijn ze, de mensen die op een elektrische fiets stappen. Niet alleen fabrikanten zijn daar blij mee, ook de overheid wil die ontwikkeling stimuleren.

Zo zijn er allerlei subsidies voor mensen die een e-bike willen kopen voor woon-werkverkeer. En in de noordelijke provincies wordt nu geprobeerd om middelbare scholieren aan de elektrische fiets te krijgen.

Dit najaar begint in de regio Groningen-Assen een proef op een aantal scholen. 240 leerlingen krijgen de mogelijkheid een tijdje een elektrische fiets uit te proberen. Als dat bevalt, kunnen ze er daarna eentje aanschaffen tegen gereduceerd tarief.

20 kilometer

Met het project wil de overheid erachter komen of jongeren afstanden tussen de 6 en 20 kilometer naar school met de e-bike willen afleggen. Verder moet blijken hoe de scholieren het best daartoe kunnen worden gestimuleerd.

De hoop is dat de e-bike de scholieren uit het openbaar vervoer houdt. Vooral in Groningen zijn treinen en bussen tijdens de spits nu vaak overvol, vooral met jongeren. Het ov is daardoor geen aantrekkelijk alternatief voor automobilisten.

De proef wordt volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu met belangstelling gevolgd door andere Nederlandse regio's.

High speed pedelec

Niet alleen rijden er steeds meer elektrische fietsen in Nederland - het zijn er inmiddels 1,3 miljoen - een andere ontwikkeling is dat fabrikanten steeds snellere elektrische fietsen op de markt brengen. De snelste variant, de 'high speed pedelec', haalt snelheden tot 45 kilometer per uur.

Bij dit voertuig is een kenteken verplicht en moet de berijder ten minste 16 jaar zijn. De gedachte is dat deze fietsen vooral geschikt zijn voor woon-werkverkeer, als alternatief voor de auto. Inmiddels zijn er meerdere modellen op de markt.

Deze fietsen, zo is de gedachte, kunnen vooral doorrijden op speciale fietssnelwegen. Op verschillende plekken in het land zijn al dergelijke wegen gerealiseerd, waar je flink kunt doortrappen. Tussen Amsterdam en Almere is er zelfs een 'electric freeway', die vooral is bedoeld voor e-scooters en e-bikes. Met subsidie kunnen forensen tussen Almere en Amsterdam goedkoper elektrische fietsen aanschaffen, waaronder de high speed pedelec.

Veiligheid

Deze ontwikkeling plaatst de overheid wel voor een dilemma. Kenners plaatsen namelijk een kanttekening: de veiligheid. Een fiets waarvoor je eigenlijk een speciale snelweg nodig hebt, kan die wel op een gewoon fietspad? En zou een helmplicht voor deze supersnelle fietsen niet verstandig zijn?

De Nederlandse Fietsersbond vindt dat er strengere regels nodig zijn voor de high speed-fietsen. In ieder geval zouden de pedelecs wat de Fietsersbond betreft binnen de bebouwde kom niet op het fietspad mogen rijden.

Het ministerie studeert nu op deze en andere vragen. Eind september is er een nieuw overleg met onder meer de Fietsersbond en de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging. Later dit jaar komt het ministerie dan mogelijk met voorstellen voor nieuwe regelgeving.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl