Landbouworganisatie LTO is niet blij met de manier waarop supermarkten stunten met de prijzen van Nederlandse groente en fruit. De supermarkten voeren campagne om Nederlandse telers te helpen. Dat juicht LTO toe, maar de organisatie is niet gelukkig met de stuntprijzen.

De organisatie is bang dat daardoor de inkoopprijzen onder druk komen te staan. De tuinders die toch al in de problemen zitten door de Russische boycot, zouden daardoor nog minder verdienen aan hun producten. LTO gaat volgende week in gesprek met de supermarkten over de prijzen.

Niet geholpen

"De telers zijn met deze acties niet geholpen. De tomatenprijzen zijn met 60 procent gedaald, en voor tomaten en komkommers krijgen telers 30 tot 40 procent minder", zegt Nico van Ruiten van LTO Nederland.

"Vanuit het oogpunt van de teler kan er beter minder verkocht worden voor een redelijke prijs, dan heel veel voor niets, zoals dat nu gebeurt. De consument moet ook beseffen dat telers een redelijke prijs nodig hebben."

LTO riep de supermarkten een paar dagen geleden op om de prijs van groente en fruit niet te verlagen. De organisatie ziet liever dat de producten uit de markt wordt gehaald. Vanaf maandag staat Brussel het de telers toe om een deel van de producten uit de markt te halen of om minder te gaan oogsten.

Tomaatje meer

Gisteren kondigden verschillende supermarktketens al campagnes aan. Vandaag kwam daar PLUS bij. De supermarkt adverteert vandaag met de slogan "Mag het een tomaatje meer zijn?" De trostomaten, die 2,98 euro per kilo kostten, gaan nu voor 0,89 euro per kilo over de toonbank.

De supermarktketen schrijft dat de Nederlandse telers onder druk staan en een deel van de oogst dreigt te worden vernietigd.

PLUS wil samen met de klanten de Nederlandse tomatentelers helpen door allemaal een tomaatje meer te nemen. Dat is ook nog eens heel gezond, schrijft de supermarkt.

STER reclame