Drone-industrie pleit voor EU-regels

tijd van publicatie Aangepast

De drone-industrie in Nederland dreigt door de regelgeving achterstand op te lopen in vergelijking met de rest van Europa. In de grote landen om ons heen zijn de regels voor het vliegen met een drone veel soepeler.

In Nederland kost het drone-bouwers bijvoorbeeld weken om toestemming voor een testvlucht te krijgen. In het buitenland gaat dat veel sneller, waardoor daar eerder drones op de markt kunnen komen. De sector in Nederland vindt dat de regels in heel Europa hetzelfde moeten zijn en vraagt Brussel om daar haast mee te maken.

Absoluut vliegverbod

In Groot-Brittannië is volgens Boris Langedoen van drones-bouwer Delft Dynamics de regelgeving veel soepeler. Daardoor kunnen ze sneller nieuwe toepassingen testen, zegt hij. "Wij zijn daardoor later op de markt, dat is gewoon een concreet nadeel voor ons."

Tot ongeveer twee jaar geleden viel het vliegen met drones wettelijk gezien in een grijs gebied. Als je met een klein, onbemand vliegtuig vloog, werd dat gezien als modelvliegen. Sinds een jaar moeten drones voldoen aan de regelgeving van de luchtvaart.

Het grootste probleem van de sector is dat in een aanzienlijk deel van Nederland het nu verboden is om te vliegen omdat er een vliegveld in de buurt is. Zo geldt voor ongeveer de helft van Noord- en Zuid-Holland een absoluut vliegverbod door de aanwezigheid van twee luchthavens.

Langedoen heeft de politie en brandweer als klant en houdt zich goed aan de wet. "Die regels zijn al een hele tijd in ontwikkeling. We proberen er in mee te gaan, maar op sommige punten zijn de regels zo streng dat het de snelheid van de ontwikkeling remt."

Ook operators benadeeld

Ook hebben de operators die zich aan de regels houden, last van illegale vliegers, die hun diensten aanbieden zonder zich aan de wet te houden. De wet zegt nu dat het voor professionals verboden is om te vliegen tenzij je een 'ontheffing' hebt. De drone-piloten en de vliegtuigjes zelf moeten ook gecertificeerd zijn.

Als je eenmaal een ontheffing hebt gekregen van het ministerie, dan heb je voor het uitvoeren van een vlucht van de provincie een vergunning nodig, een zogenoemde TUG. "Niet in elke provincie, maar in sommige nog wel," vertelt Ivanka Kösters van drone-operator Skyvision. Die moet vier weken van tevoren worden aangevraagd. "En tevens moet je een notice to airmen uitvaardigen." Dat betekent nog meer aanlooptijd en papierwerk.

Innovatie gaat snel

Daarnaast moet het bedrijf een dag van tevoren de Inspectie Leefomgeving en Transport en de burgemeester waarschuwen dat er een drone de lucht in gaat. Ook moeten drones altijd 150 meter afstand houden van mensenmassa's en grote gebouwen. Dat maakt het voor Kösters allemaal lastig om adequaat te reageren op aanvragen van potentiële klanten.

"Het is niet zo erg als het 24 uur duurt, dat is wel acceptabel voor mensen. Maar vijf dagen of vier weken, dat is echt te lang," zegt Kösters. "Vaak zijn klanten ongeduldig en zoeken ze een alternatief."

Er wordt aan nieuwe Nederlandse regelgeving gewerkt. Volgens het ministerie moeten die regels over een jaar klaar zijn en loopt Nederland vooruit op wat er in Europa gaat gelden. Maar volgens bronnen binnen de industrie wordt er vooral heel veel naar elkaar gekeken en op elkaar gewacht.

"De innovatie gaat heel snel," zegt Kösters. De Nederlandse industrie loopt volgens haar door de huidige regels in ieder geval projecten mis. "De innovatie gaat naar andere landen om ons heen."

STER Reclame