We kennen de beelden van de transportvliegtuigen die kisten met slachtoffers van vlucht MH17 van Oekraïne naar Eindhoven brengen. Die toestellen vliegen ook terug naar Charkov, vol materieel.

Om de MH17-missie tot een goed eind te brengen, is een zogenoemde luchtbrug tussen Nederland en Oekraïne in gebruik. 23 uur per dag hangt er een toestel van Nederlandse of Australische zijde in de lucht om goederen te vervoeren.

Inmiddels zijn er al vijftig van dit soort vluchten uitgevoerd, zegt verslaggever Jeroen Wollaars in het Radio 1 Journaal. "Ze vervoeren honderdduizenden kilo's materiaal per dag. Je moet denken aan legervoertuigen, trucks, militaire ambulances en veel medicijnen."

Lokale 112

Het materieel wordt vervoerd, om op die manier van niemand afhankelijk te hoeven zijn op de rampplek. Wollaars: "Als er iets gebeurt, wil je niet de lokale 112 bellen. Defensie wil zoveel mogelijk eigen materieel en vervoer meenemen, zodat het onderzoek goed gedaan kan worden en de zaken eromheen soepel verlopen. Ze blijven hiermee doorgaan tot de missie is volbracht."

Bijzonder

45 Australiërs werken op Vliegbasis Eindhoven, nog eens vijftien ondersteunen de crisisstaf in Den Haag. Het is een succesvolle samenwerking, vertelt Wollaars.

"Vooral de jongens die de toestellen laden vinden de samenwerking bijzonder. Het doet ze misschien ook denken aan de tijden in Uruzgan, waar de lijnen al heel kort waren. Dat heeft heel veel voordelen."

STER reclame