Een eigen eiland, waar je kunt doen en laten wat je wil, met uitzicht op de Zweedse meren en bossen, op zes uur van Stockholm. Klinkt goed? Dat vonden ze bij Bohemian Birds ook. Ze willen via crowdfunding hun eigen eilandje kopen. Het bedrijf maakte een Facebookpagina aan voor dit project en binnen een dag hadden ze al genoeg aanmeldingen om het eiland aan te schaffen - mits iedereen betaalt natuurlijk. Kosten per persoon: 2.000 euro.

Duur grapje

Initiatiefnemer Jasper Mutsaerts zocht al even naar zo'n eiland. Spanje of Griekenland passeerden de revue, maar dat zijn volgens hem zulke "usual suspects". Iets originelers dus, waar je ook een beetje goedkoop naartoe kunt reizen. Het werd dit eiland, ergens in het midden van Zweden, voor een schamele 165.000 euro.

.

Inderdaad een duur grapje, zo'n eiland. Het is dan ook nog niet gekocht: ze moeten wachten tot de aandeelhouders hun handtekening zetten. Er zijn minimaal honderd aanmeldingen nodig, omdat het bedrijf uitgaat van 200.000 euro aan totale kosten voor het eiland. "Maar we willen de groep wel behapbaar houden", zegt Simon van Woerden, ook één van de initiatiefnemers.

Stukje eiland

Voor 2.000 euro ben dus je de gelukkige eigenaar van een stukje eiland. Je hebt dan niet alleen je 'eigen' eiland om bijvoorbeeld op vakantie te gaan, maar er wordt ook van alles georganiseerd. Doel: het afstrepen van items op je bucketlist.

Er kan van alles. "Bijvoorbeeld sporty stuff zoals duiken, waterskiën of een trekking, maar ook meer zen-achtige dingen zoals meditatie", zeggen de heren. Al deze activiteiten worden samen met de deelnemers bedacht en opgezet.

Uitzicht op het Zweedse eiland Stor Grötholmen - website Vladi Private Island

Enthousiast

Veel enthousiastelingen dus, maar er is nog niets zeker. Het is afwachten tot de vergadering van 25 september. Daar zal worden gebrainstormd over het eiland, maar belangrijker nog: de aandeelhouders moeten hun handtekening zetten en het geld betalen.

En of ze dat ook gaan doen is de vraag. "We hebben nu 125 aanmeldingen via alleen de Facebookpagina en dat is eigenlijk al meer dan we nodig hadden. Maar daar kunnen er altijd meer bij, want het kan zijn dat mensen toch afhaken", zegt Simon.

Door: Roos

STER reclame