Drie onderzoeken naar MH17

Aangepast

Er lopen momenteel drie onderzoeken naar de ramp met vlucht MH17. De identificatie van de slachtoffers heeft de eerste prioriteit, daarna wordt gekeken naar de oorzaak van de ramp en ten slotte wordt gezocht naar de schuldigen.

Het Landelijk Team Forensisch Onderzoek (LTFO) zet momenteel de meeste mensen in. In Nederland en Oekraïne werken 75 mensen aan de identificatie van de slachtoffers. De meeste van hen worden ingezet op de Korporaal van Oudheusdenkazerne in Hilversum, waar de lichamen naartoe zullen worden overgebracht.

Registreren en scannen

Een afvaardiging van het LTFO maakt in Charkov de lichamen van de slachtoffers klaar voor de reis naar Nederland. De stoffelijke overschotten worden er geregistreerd en gescand en dan in kleine groepen naar Nederland gevlogen. Transportvliegtuigen van Nederland en Australië zullen voor een luchtbrug zorgen.

Morgen zal het eerste vliegtuig aankomen. Het LTFO weet nog niet hoeveel lichamen aan boord zullen zijn. Het onderzoeksteam houdt contact met identificatiedeskundigen in de andere betrokken landen.

Oorzaak onderzocht

Een ander team kijkt in Oekraïne naar de oorzaak van de vliegramp. Medewerkers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn aangehaakt bij het internationale team dat de zaak onderzoekt.

Het team zal bijvoorbeeld kijken wat er waar is van berichten dat er sporen van granaatscherven op de romp van het vliegtuig zichtbaar zijn. Overigens zijn de Nederlandse onderzoekers nog niet ter plekke in het rampgebied, omdat hun veiligheid niet kan worden gegarandeerd in de oorlogszone.

Nederlandse leiding

Zo'n internationaal team wordt altijd gevormd na een vliegramp. Volgens internationale afspraken binnen de burgerluchtvaartorganisatie ICAO leidt het land waar de ramp zich afspeelde zo'n onderzoek, maar Oekraïne zal de leiding overdragen aan Nederland, omdat ons land de meeste slachtoffers kent.

Morgen krijgt Nederland officieel de leiding van het onderzoek, als alle betrokken landen hun handtekening hebben gezet.

Naast Oekraïne en Nederland maken ook onderzoekers uit Maleisië en de VS deel uit van het team, omdat daar de luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines en vliegtuigmaker Boeing gevestigd zijn. Officieel moet het rapport van het team binnen een jaar afgeleverd worden.

Schuldigen?

Ten slotte is sinds zaterdag officier van justitie Thijs Berger in Oekraïne, voor een verkennend onderzoek naar de schuldigen achter de ramp. Als blijkt dat het toestel inderdaad uit de lucht is geschoten, dan is er mogelijk sprake van een oorlogsmisdrijf en zal Nederland een strafzaak beginnen.

Het OM kan ook in het buitenland mensen vervolgen die zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdrijven tegen Nederlanders.

STER Reclame