Koning heropent fabriek NedCar

Aangepast

Koning Willem-Alexander heeft vanmiddag de autofabriek van VDL NedCar in Born heropend. Een belangrijk moment in de turbulente, recente geschiedenis van de fabriek in Limburg.

De fabriek scheerde in 2012 langs de rand van de afgrond, maar werd gered door een nieuwe eigenaar. Daarbij was wel steun van in totaal 34,5 miljoen euro van de overheid en uitkeringsinstantie UWV nodig.

Ook hebben het Rijk en de provincie Limburg toegezegd de helft van het risico te willen dragen op een lening van maximaal 100 miljoen euro via de bank.

Mitsubishi stopt

De fabriek werd in 1965 door DAF geopend. Dat zorgde voor een impuls voor de werkgelegenheid in Limburg. Door het sluiten van de mijnen verloren veel mensen daar in die tijd hun baan.

Later ging de fabriek over in NedCar en werden er onder meer auto's van Volvo en Mitsubishi gemaakt. De laatste eigenaar, Mitsubishi, schroefde de productie al een aantal jaar terug voordat het in 2012 bekend maakte helemaal te willen stoppen in Born. Dat maakte de toekomst van de overgebleven 1500 werknemers maandenlang erg onzeker.

Symbolisch bedrag

Uiteindelijk viel het oog van BMW op de Limburgse fabriek, voor de productie van Mini's.

VDL kocht de fabriek voor het symbolische bedrag van 1 euro en betaalde grotendeels de verbouwing van 82 miljoen euro. Ook het Rijk en de provincie Limburg deden een duit in het zakje. Zij zegden ieder 3,25 miljoen euro steun toe.

26 miljoen

De overname betekende niet dat de 1500 werknemers aan het werk bleven. De verbouwing duurde ruim 1,5 jaar en tijdens die periode was er maar plaats voor 300 man personeel. De overheid hielp bij een constructie waarbij de overige personeelsleden werden ontslagen en een WW-uitkering ontvingen, maar toch betrokken bleven bij de fabriek.

Zo'n 1100 werknemers hebben variƫrend van 1 week tot de hele periode WW ontvangen. In totaal heeft het UWV ruim 26 miljoen euro uitgekeerd. Daarnaast besteedde de gemeente nog eens 1,5 miljoen euro om de mensen aan het werk te houden die tijdelijk geen baan hadden.

Ook een servicecentrum werd gefinancierd door het Rijk en de gemeente Sittard-Geleen.

De toekomst

De toekomst voor de fabriek ziet er voorlopig rooskleurig uit. Inmiddels staan er 2.200 mensen onder contract bij VDL NedCar. De verwachting is dat door de productie van nieuwe type Mini's binnenkort snel zal groeien naar 3.000.

STER Reclame