NOS NieuwsAangepast

Vleesbedrijf Vion sluit vestigingen

Vleesbedrijf Vion gaat de komende jaren vijf tot tien Duitse vestigingen sluiten. Op die manier wil het bedrijf de komende twee jaar 100 miljoen euro besparen. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten, vooral niet in Duitsland maar ook in Nederland niet. Om hoeveel banen het gaat, is niet duidelijk.

In totaal werken er bijna 6700 mensen bij Vion. Daarnaast zijn er tussen de 4000 en 5000 boeren afhankelijk van het vleesbedrijf.

De nieuwe topman Michiel Herkemij, eerder werkzaam bij Douwe Egberts, kondigde zijn nieuwe plannen vandaag aan tijdens een persconferentie. "De mindset van het bedrijf moet veranderen" zegt Herkemij. Dat wil hij doen door verschillende activiteiten bij elkaar te brengen.

Sluiting

Vion heeft acht fabrieken in Nederland en 34 in Duitsland. Welke locaties in Duitsland de deuren sluiten is nog niet bekend. Daar heeft Vion nog tientallen kleine en veelal verouderde slachterijen en worstenfabrieken.

Naast de besparing van 100 miljoen euro wil het bedrijf tegelijkertijd 100 tot 150 miljoen euro investeren in de vestigingen die wel open blijven, zoals in Boxtel en Groenlo. Dat geld komt deels van externe investeerders.

Kroonjuweel

Het vleesbedrijf kampt sinds 2012 met financiële problemen. In de hoop daaruit te komen verkocht het vorig jaar zijn kroonjuweel Vion Ingredients voor 1,6 miljard euro. Maar het grootste deel daarvan ging rechtstreeks naar de bank, waardoor het op dit moment geen schulden meer heeft. Wel leed het bedrijf vorig jaar een verlies van 136 miljoen euro.

Biologische ham

Vion heeft onder meer last van het dalende consumentenvertrouwen. Dat is geschaad na een reeks van schandalen in de sector. Zo kwam het bedrijf in 2012 in opspraak toen bekend werd dat het met etiketten had gesjoemeld. Het bedrijf verkocht een partij gewone ham als biologische ham. Om dat vertrouwen te herstellen moeten bedrijven flink investeren, vooral in toezicht en controles.

Ook moet het bedrijf zich aanpassen aan het nieuwe koopgedrag van consumenten. "Consumenten kiezen steeds vaker voor heel duur en biologisch vlees, of voor de goedkope kiloknallers. Daardoor valt het middensegment weg", legt Hans van Haaren van de Rabobank uit. En juist op het duurdere segment wil Vion nu inzetten.

Dalende vraag

Vion moet zijn beleid ook aanpassen aan de dalende vraag naar vlees. "De verwachting is dat die vraag verder zal dalen", zegt van Haaren. "De bevolkingsgroei loopt terug en consumenten stappen vaker over naar alternatieven." De sector heeft daardoor last van overcapaciteit.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl