Outlander slurpt veel meer benzine

time icon Aangepast

Eén van de meest verkochte auto's in Nederland, de semi-elektrische Mitsubishi Outlander, gebruikt veel meer brandstof dan de fabrieksnorm. Volgens leasemaatschappij Arval verbruikt de Outlander 169 procent meer brandstof dan Mitsubishi opgeeft.

Gemiddeld verbruikt een Outlander-bestuurder 5,1 liter per 100 kilometer. De fabrieksnorm is 1,9 liter per 100 kilometer.

Mede door belastingvoordelen was de Mitsubishi Outlander eind vorig jaar één van de best verkochte auto's.

Wennen

Ook bij andere semi-elektrische auto's is het brandstofverbruik veel hoger dan de fabrieksnorm. Bij de Opel Ampera ligt het verbruik 158 procent hoger en bij de Volvo V60 127 procent hoger. Van oudere modellen is het al langer bekend dat de fabrieksnorm niet wordt gehaald.

De leasemaatschappij zegt dat veel eigenaren van de semi-elektrische wagens de auto verkeerd gebruiken. Ze rijden op benzine door als de accu leeg is. "Aan semi-elektrische auto's moet je wennen, je attitude veranderen", zegt een woordvoerder van Arval.

Het bedrijf geeft leaserijders een rijtraining om het brandstofverbruik te verminderen. Daarnaast adviseert Arval werkgevers afspraken te maken met personeel over gebruik en verbruik van de auto.

De leasemaatschappij houdt het verbruik van de semi-elektrische wagens zelf ook in de gaten. Die gegevens spelen zij dan weer door aan de werkgever.

Nieuwkomers

Ook tankpasbedrijf Travelcard ziet dat semi-elektrische wagens gemiddeld steeds meer brandstof verbruiken. Vorig jaar verbruikten de wagens gemiddeld 4,6 liter per 100 kilometer. Nu is dat 5,5 liter.

Volgens Travelcard komt die stijging vooral doordat nieuwkomers op de markt, de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60, minder zuinig zijn dan modellen die al langer op de markt waren.

STER Reclame