Duitsland gaat behalve op snelwegen ook tol heffen op provinciale en lokale wegen. Dat staat in het definitieve tolplan van de Duitse minister Dobrindt. Dit weekend lekte al uit dat het kabinet-Merkel plannen heeft voor een tolvignet voor alle wegen.

Korte grensoverschrijdende ritjes gaan Nederlanders vanaf 2016 dus geld kosten. Wie regelmatig in Duitsland boodschappen doet of tankt, is op jaarbasis tientallen euro's kwijt aan tol.

Grote auto kost meer

Automobilisten kunnen straks kiezen uit vignetten die tien dagen, twee maanden of een jaar geldig zijn. De 'korte termijn'-vignetten gaan respectievelijk 10 en 20 euro kosten.

De prijs van het jaarvignet is afhankelijk van het type auto. Bestuurders van een nieuwe, kleine benzine-auto zijn volgens Dobrindt 24 euro kwijt; voor grote diesels kan de prijs oplopen tot meer dan 100 euro. De minister verwacht dat bestuurders gemiddeld 88 euro gaan betalen voor een jaarvignet.

Buitenlanders betalen

De tolheffing moet Duitsland per jaar 625 miljoen euro opleveren. Dat geld wordt helemaal opgehoest door buitenlanders. Dobrindt is van plan om Duitse automobilisten te compenseren door een lagere wegenbelasting. Brussel heeft daar nog vraagtekens bij, maar de minister zegt dat zijn plan aan alle juridische voorwaarden voldoet.

De ANWB is een online petitie gestart uit protest tegen de tolplannen. De vereniging zegt dat buitenlanders via accijnzen al bijdragen aan de instandhouding van het wegennet. Eerder lieten premier Rutte en minister Schultz van Verkeer zich al kritisch uit over het Duitse plan.

Beieren

De invoering van een tolsysteem is een langgekoesterde wens van de Beierse regeringspartij CSU. Partijleider Seehofer is het beu dat Duitsers in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië tol moeten betalen, maar buitenlanders gratis door Duitsland kunnen rijden.

STER reclame