Guacamoledip: 0,7% avocado

Aangepast op

Drop met houtskool. Runderknakworstjes met kippenseparatorvlees. Tomatendressing zonder tomaat. De Consumentenbond verzamelde een anderhalf jaar lang "smoezen van fabrikanten" en laat het publiek nu kiezen wie de Kletsmajoor van het Jaar is.

Voor de nieuwe prijs maakte de Consumentenbond een overzicht van 47 etiketten die volgens de bond misleidend zijn. Drie ervan maken kans op de prijs: guacamole-dip van Albert Heijn, Rivella en een sap van Healthy People.

Guacamole-dip zonder avocado

De Consumentenbond neemt het Albert Heijn kwalijk dat er slechts 0,7 procent avocado in de guacamole-dip zit. Er zit vooral water, zetmeel, ui, en tomaat in.

"Albert Heijn ziet het probleem niet zo. Het woordje 'dip' rechtvaardigt volgens de supermarkt het achterwege laten van een substantiële hoeveelheid avocado", legt de Consumentenbond uit.

100 % wat?

Healthy People gaat volgens de bond de fout in met een vruchtensap dat volgens de verpakking gemaakt is van blauwe bes en framboos. Alleen bestaat het product vooral uit druivensap. "De fabrikant zegt het witte druivensap toe te voegen omdat het een uitstekende smaakdrager is", verklaart de Consumentenbond.

Het euvel blijkt vaker voor te komen. De bond rekende uit dat in het sinaasappel-mandarijnsap van Crystal Clear 20 druppels sap per pak gaan. Wie denkt dat de 100%-stempel op een pak Appelsientje een garantie is, komt ook bedrogen uit: het blijkt voor 'puur genieten' te staan.

Labels onbetrouwbaar

Rivella kreeg de derde nominatie, omdat het label van de frisdrank "natuurlijke ingrediënten" belooft maar er toch synthetische smaakmakers in zitten.

Fabrikanten voegen wel vaker ingrediënten toe die een klant mogelijk niet verwacht: in Vitaminewater van Sourcy zitten 2 suikerklontjes per glas, in Klene Grofgeld-drop zit carbo medicinalis vegetabilis, oftewel houtskool.

Ook sjoemelen producenten volgens de bond met aanbevelingen die niks betekenen. Zo belooft Albert Heijn dat er geen vet in de ketchup zit, terwijl dat al bijna nooit het geval is en gaat Verstegen er prat op dat er geen zout in de koekkruiden zit.

Aangepast

De afgelopen maanden werd de verpakking van acht producten al aangepast op verzoek van de bond.

Overigens is dit niet de enige prijs waarmee consumenten worden gewaarschuwd voor misleidende marketingpraktijken. Zo heeft Foodwatch al het Gouden Windei en heeft WakkerDier het Liegebeest.