De verzekering van de toekomst

tijd van publicatie Aangepast

Traditionele verzekeraars moeten snel de problemen rondom de woekerpolissen oplossen. Het vertrouwen van consumenten is door de affaires zo geschaad dat de bedrijven de slag om de klant dreigen te verliezen van nieuwe aanbieders. Dat stelt adviesbureau PWC.

Persoonlijke gegevens

Volgens PWC blijkt dat wereldwijd steeds meer mensen bereid zijn om persoonlijke gegevens over bijvoorbeeld gezondheid en leefstijl af te staan in ruil voor een goedkopere polis. Bas van de Pas van PWC: "Wereldwijd gaat het om tweederde van de consumenten, in Nederland om de helft. "Dat heeft onder meer te maken met schandalen zoals de woekerpolisaffaire. Het is dus belangrijk dat verzekeraars de problemen rondom de woekerpolissen snel oplossen zodat ze met een schone lei nieuwe producten kunnen verkopen."

Polis via internet

Consumenten die een polis willen kopen, doen dat ook steeds minder via de traditionele tussenpersonen. Van de Pas: "Mensen gaan zelf via internet op zoek en sluiten via internet een polis af. Het wordt voor verzekeraars belangrijker dat hun product goed op internet te vinden is. En de producten moeten simpeler zijn. Juist omdat er geen tussenpersoon is om uitleg te geven, moet voor een consument klip en klaar zijn wat een product doet en onder welke omstandigheden."

Google

Volgens een onderzoek van adviesbureau Accenture hebben verzekeraars ook te vrezen van internetgiganten als Google en Amazon. Een kwart van de klanten van verzekeraars zegt ook wel bij een internetbedrijf een verzekering af te willen sluiten. En tweederde zegt er geen moeite mee te hebben om zich te verzekeren bij andere niet-verzekeraars, zoals winkelketens, banken en telecomproviders.

"De concurrentie in de verzekeringsbranche kan snel verhevigen als consumenten meer open staan voor het kopen van verzekeringen bij concurrenten zoals banken en internetgiganten," zegt Michael Lyman van Accenture. "In een jaar tijd kan wereldwijd 400 miljard dollar aan verzekeringspremies verschuiven naar andere aanbieders."

STER Reclame