"Verbied slinkse reclame op school"

time icon Aangepast

De voorlichting over gezond eten en bewegen die voedselbedrijven aan kinderen geven, is sluikreclame en moet worden verboden. Dat stelt consumentenorganisatie Foodwatch, die vandaag een petitie is gestart.

Foodwatch ergert zich aan Unilever, dat ongevraagd lespakketten naar lagere scholen en kinderdagverblijven stuurt. Met oefenboterhammen en kuipjes margarine van Blue Band kunnen kinderen hun boterham leren smeren en krijgen daarvoor een smeerdiploma.

Ook Ronald McDonald gaat de fout in, meent Foodwatch. De mascotte van McDonald's gaat scholen en ziekenhuizen af om daar shows te geven over het belang van sporten. Op zijn clownskostuum prijkt het gele bedrijfslogo.

Wegblijven

"De educatieve doelen van scholen en kinderdagverblijven zijn niet te verenigen met de commerciƫle belangen van voedselproducenten", meent Rijksen. "Zij moeten daar dan ook wegblijven. Kinderen zijn geen marketingobject."

"We moeten niet willen dat bedrijven deze maatschappelijke taak op zich nemen. Een onafhankelijke organisatie zou dit soort voorlichtingen moeten geven."

McDonald's

In een reactie laat woordvoerster Debbie de Wagenaar van McDonald's weten dat het bedrijf helemaal geen commercieel belang heeft bij het geven van de shows. Ronald McDonald bezoekt alleen de scholen en ziekenhuizen die een show hebben aangevraagd. Het bedrijfslogo staat niet op het lesmateriaal en niet op het kostuum.

Volgens De Wagenaar werkt McDonald's samen met maatschappelijke organisaties als Nederland Schoon en NOC*NSF. De lespakketten en shows van McDonald's zijn een aanvulling op initiatieven van die organisaties. "Onze lespakketten behandelen de thema's beweging, opruimen van afval en veiligheid op een speelse manier. Het is belangrijk dat kinderen hier op jonge leeftijd al over leren."

McDonald's vindt juist dat bedrijven meer een maatschappelijke rol moeten spelen. "Bij een terugtredende overheid kunnen bedrijven echt wel een maatschappelijke rol spelen zonder commercieel belang. Kijk maar naar ons Ronald McDonald Kinderfonds, dat al ruim 30 jaar gezinnen met zieke of gehandicapte kinderen helpt."

Boink

Belangenvereniging Boink onderschrijft de ergernis van Foodwatch. "Een kinderopvang is een vertrouwde en veilige omgeving. Daar horen reclame-uitingen niet thuis," aldus voorzitter Gjalt Jellesma.

Bedrijven kunnen volgens Jellesma wel degelijk een maatschappelijke rol vervullen, zolang ze kunnen aantonen er geen commercieel belang bij te hebben. De voorlichting moet dan wel aangevraagd zijn door de school, vindt Jellesma. Ook moet de voorlichting objectief zijn en geen reclame-uitingen bevatten.

Eigen regels

Reclame op scholen en dagverblijven is in Nederland niet wettelijk verboden, maar in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen hebben voedselproducenten zelf regels vastgelegd. Volgens die regels is reclame op dagverblijven en scholen verboden, tenzij het gaat om voorlichtende campagnes.

Juist van die uitzondering maken voedselbedrijven als Unilever en McDonald's misbruik, zegt Meike Rijksen, campagneleider bij Foodwatch. In een rapport over kindermarketing stelt Foodwatch dat producenten consumenten op zo jong mogelijke leeftijd aan hun merken willen binden.

STER Reclame