In Engeland heeft een jury Andy Coulson, de vroegere hoofdredacteur van News of the World, schuldig bevonden aan afluisteren. De strafmaat wordt later bepaald. Het afluisterschandaal bracht mediamagnaat Rupert Murdoch ertoe de krant te sluiten.

Rebekah Brooks, die voor Coulson hoofdredacteur van de tabloid was, werd vrijgesproken van de dezelfde aanklacht, en van de beschuldiging dat ze de politie had omgekocht en de politie had tegengewerkt.

Het proces heeft acht maanden geduurd. Coulson en Brooks stonden terecht voor het onderscheppen van telefoongesprekken om aan nieuwsverhalen te komen. De zaak stond des te meer in de belangstelling omdat Coulson door premier Cameron was aangetrokken als zijn perschef. Brooks stond op zeer goede voet met oud-premier Blair.

Na de bekendmaking van de uitspraak van de jury bood premier Cameron opnieuw zijn verontschuldiging aan. Hij had Coulson al ontslagen na de eerste berichten over het afluisterschandaal.

Milly Dowler

News of the World luisterde voicemailberichten af van bekende artiesten, politici, militairen en criminelen. De zaak kwam aan het rollen toen bekend werd dat News of the World voicemailberichten had afgetapt van een ontvoerd meisje en die publiceerde. Het meisje, Milly Dowler, was al vermoord maar de ouders werden door de krantenberichten in de waan gelaten dat ze nog leefde.

Drie andere verdachten, onder wie Brooks' echtgenoot Charles, een van haar vroegere medewerksters en een andere hoge medewerker van de krant werden ook vrijgesproken van de aanklacht tegenwerking van de justitie door bewijs achter te houden.

STER reclame