Voetballiefhebbers kopen veel minder nieuwe tv's om het WK voetbal te kunnen volgen dan vier jaar geleden. Dat zegt marktonderzoeker GfK.

Rond het WK van 2010 kochten bijna 527.000 mensen een nieuwe televisie. Nu worden naar schatting 279.000 nieuwe tv's verkocht.

Platte tv

Rond het vorige WK kochten consumenten massaal een nieuwe flatscreen-tv om hun beeldbuis-televisie te vervangen. Inmiddels hebben de meeste mensen een platte beeldbuis en is de markt verzadigd, stelt GfK.

Tv-producenten hebben nu ingezet op tv's met gebogen schermen en ultra-hd-tv's, maar consumenten lopen daar veel minder warm voor.

WK-effect

Toch zorgt een WK nog altijd voor een verkoopimpuls. In de maand mei, in aanloop naar het WK, zijn er ruim twintig procent meer tv's verkocht dan in het WK-loze jaar 2013.

In heel 2014 worden er volgens GfK bijna 1,1 miljoen tv's verkocht. Dat zijn er, ondanks het WK, ruim honderdduizend minder dan vorig jaar.

STER reclame