Consumenten kopen steeds vaker voedsel dat dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd. In 2013 werd er voor 2,5 miljard euro aan duurzaam eten gekocht, 10,8 procent meer dan in 2012.

Het is het vierde jaar op rij dat de verkoop stijgt.

Vis en eieren

Van al het voedsel dat we kopen, is nu 6,1 procent duurzaam. Vooral de verkoop van duurzame vis (+21 procent) en eieren (+15 procent) stijgt fors. Een op de drie verkochte eieren of visproducten uit de supermarkt heeft nu een duurzaamheidskeurmerk.

In supermarkten steeg de verkoop met 13,5 procent het hardst. Bij cateraars en restaurants ging de verkoop veel minder omhoog, bijna 3 procent.

Keurmerk

Onder duurzaam geproduceerd voedsel valt in het jaarlijkse onderzoek (.pdf) van de Monitor Duurzaam Voedsel niet alleen biologisch voedsel maar ook producten met een keurmerk, zoals Beter Leven, Fair Trade, MSC en UTZ Certified.

STER reclame