NOS Sport Autosport Aangepast

Rivaliteit en schraal bier in Monaco

De grand prix van Monaco is een unieke race. In een sfeer van hossende fans en verschraald bier trachten de snelste autocoureurs ter wereld elkaar de loef af te steken. Zondag zijn alle ogen gericht op Lewis Hamilton en zijn rivaliserende ploegmaat Nico Rosberg. NOS-verslaggever Louis Dekker is erbij.

"Monaco is hartstikke mondain, maar tegelijk is er geen circuit ter wereld waar meer mensen bijna gratis de race kunnen volgen", vertelt Dekker vanuit Monte Carlo. "De komende dagen wordt de stad overspoeld door duizenden racefans, die met de trein en touringcars naar het prinsdom komen. De fans staan voor dag en dauw op om een plekje te bemachtigen op de rots boven 'Rascasse', de laatste scherpe bocht voor start-finish. Anderen gaan niet eens naar bed."

Terwijl de jetset zich terugtrekt in het casino of op een van de luxe jachten, veranderen de straten van Monte Carlo in een waar zuipfestijn. "Vooral in de Rascasse-bocht is het feest tot in de late uurtjes, vergelijkbaar met de Nederlandse bocht op Alpe d'Huez", weet Dekker.

"En dat feesten gebeurt niet naast de baan, maar letterlijk óp het asfalt. Daarom zul je zondag zien dat inhalen vrijwel onmogelijk is. Zodra je van de juiste lijn afwijkt, kom je op asfalt dat vol ligt met verschraald bier. Ook dat maakt deze grand prix zo uniek."

Hamilton vindt Rosberg rijkeluiskind

De kans is groot dat raceliefhebbers zich dit seizoen tevreden moeten stellen met een tweestrijd tussen de beide coureurs van Mercedes. Tweevoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is op papier de nummer één van het team, maar hij voelt de druk van zijn teamgenoot Nico Rosberg. Hamilton is niet helemaal zeker van zijn zaak en laat zich de laatste weken gelden met opmerkelijke uitspraken.

Zo noemde Hamilton zijn teamgenoot deze week in een interview een verwend rijkeluiszoontje. In bedekte termen weliswaar. Rosberg groeide op in Monte Carlo, ging naar een privéschool en is gewend aan de luxe. Hamilton komt uit een arme omgeving en heeft veel harder moeten werken om de top te bereiken. Daarom, aldus Hamilton, is zijn 'honger' naar een zege groter dan die van zijn teamgenoot.

"Een truc natuurlijk, om Rosberg uit zijn evenwicht te brengen", denkt Dekker. "Hamilton is ook meer een straatvechter dan de beschaafde Rosberg. Die twee zijn geen vrienden meer, dat is duidelijk. Binnen het team hebben ze het nu ook niet meer over vriendschap, maar over onderling respect. En dat respect duurt tot de eerste keer dat ze elkaar van de baan rijden. Dat zou hier heel goed kunnen gebeuren."

Als de concurrentie nog iets wil...

Nico Rosberg won de eerste race in Australië, Lewis Hamilton de vier races daarna. Rosberg heeft slechts drie punten achterstand op de Engelsman. De nummer drie, Fernando Alonso, heeft nu al 51 punten minder dan de leider. Kan iemand Mercedes van de titel afhouden?

"Als de concurrentie nog iets wil, dan moeten ze in Monaco toeslaan", stelt Dekker. "Op het rechte eind is Mercedes niet bij te houden. Maar de auto moet zich nog bewijzen op een smal en bochtig stratencircuit, zoals hier in Monte Carlo. Red Bull, het team van wereldkampioen Sebastian Vettel, denkt een kans te maken. Gaat niet gebeuren, zeggen de kenners. Maar hoop doet leven."

Vorig jaar won Rosberg voor het eerst in Monaco. Mocht Mercedes ook dit jaar zegevieren, dan ziet Dekker de concurrentie niet meer terug komen in het wereldkampioenschap. "Mercedes kan een echte 'Vorentscheidung' forceren, zoals de Duitsers dat noemen. Het gat - in punten, maar zeker ook in snelheid - is dan zo groot, dat sommige teams zich misschien al op volgend seizoen gaan richten. Onvoorstelbaar na zes races, maar wel de realiteit."

Geen stalorders

Het is aan teambaas Toto Wolff om de kemphanen in het gareel te houden. Mercedes verlengde het contract met Rosberg, waardoor beide coureurs nog zeker anderhalf seizoen samen zullen rijden. "Omdat de overmacht zo groot is, mogen ze van Mercedes allebei knokken om de overwinning", zegt Dekker. "Ze mogen risico's nemen, maar elkaar niet van de baan rijden. Maar ja, het verschil daartussen is in Monaco vaak maar twee centimeter."

De Braziliaanse oud-wereldkampioen Nelson Piquet, die overigens een vreselijke hekel had aan het stratencircuit van Monaco, zei ooit: "Racen door de straten van Monaco is als vliegen met een helikopter door je eigen woonkamer."

STER reclame