Fanclub verzet zich tegen AH Basic

Aangepast

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Nog een paar maanden en het budgetmerk Euroshopper van Albert Heijn is definitief verleden tijd. De marktleider bouwt momenteel de producten om tot AH Basic. "Een triest moment", zegt Paul Beukelman van de Euroshopper-fanclub.

Toen AH vorig jaar bekendmaakte een streep te zetten door de naam Euroshopper, maakte dat op sociale media een storm van protest los. De Euroshopper-fanclub kreeg in een mum van tijd zo'n 12.000 reacties van vooral jongeren die vonden dat Euroshopper moest blijven.

"Euroshopper had een toffe cult-status en dat hebben ze met AH Basic helemaal om zeep geholpen. Het is gewoon een slap aftreksel van hun huismerk. AH Basic probeert meer te zijn dan dat het is."

Volgens Beukelman zullen duizenden consumenten overstappen naar Lidl en Aldi. "Wij buigen niet voor het nieuwe budgetmerk van AH. Dat blijkt ook wel uit de reacties op ons blog."

Klanten blij

Volgens Albert Heijn zijn de reacties van klanten juist positief, al wil de keten geen cijfers geven over een eventuele omzetstijging. "Dat is te concurrentiegevoelig", aldus een woordvoerder in Zaandam. Nog voor de zomer zal de ombouwoperatie zijn afgerond en liggen er circa 500 AH Basic-producten in de schappen.

Sommige Basic-varianten zijn duurder dan het vroegere Euroshopper-artikel. Maar volgens AH zijn de producten - waar nodig - ook in kwaliteit verbeterd. Beukelman: "AH ligt onder een vergrootglas, dus ze laten het nu wel uit het hoofd om prijzen fors te verhogen. Of ze dat de komende jaren volhouden, moeten we zien."

Prijsvechters

Met AH Basic probeert Albert Heijn te voorkomen dat klanten die lage prijzen zoeken, overlopen naar prijsvechters als Lidl en Aldi. Laurens Sloot, retaildeskundige verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, betwijfelt of dat lukt: "Objectief is er niks mis met AH Basic. Maar in mijn ogen is de operatie van AH Basic niet in lijn met wat de typische klant van AH verwacht. AH moet de klant verrassen en inspireren. Ik denk dat klanten daar pas echt blij van worden, en niet zozeer van goedkope producten. Daarvoor ga je toch meer naar Lidl, Aldi en Nettorama."

Afscheidsfeestje

Nadat de Euroshopper-fanclub vorig jaar duizenden reacties had gekregen, werden de oprichters uitgebreid geïnterviewd door Volkskrant, NRC, Radio 538 en QMusic. "Daar schrok AH enorm van", zegt Beukelman. "Ze hadden die publiciteit niet verwacht." De fanclub werd terstond uitgenodigd in Zaandam. Een soort van damage control.

"We maakten met AH zelfs plannen voor een officieel Euroshopper-afscheidsfeestje. Voor de grootste 200 fans of zo", zegt Beukelman. "Maar naarmate de tijd verstreek en de hype in de media een beetje verdween, zakte ook de interesse van AH in zo'n feest. We hebben er later niks meer van vernomen."

AH zegt nu desgevraagd nog steeds open te staan voor een plechtig uitluiden van Euroshopper.

STER Reclame