De labels in kleding worden veel te groot en uitgebreid. Volgens ondernemers stelt Europa enorme eisen aan de labels en zorgen die alleen maar voor overlast.

Zo knippen veel klanten de labels direct uit de nieuw gekochte kleding om jeuk bij het dragen te voorkomen. Maar daardoor weten consumenten niet meer hoe ze hun nieuwe kledingstuk moeten wassen.

Tientallen talen

Ondernemers in Delft beklaagden zich bij zes kandidaat-Europarlementariërs over de voorschriften waar Europa aan werkt. Sommige kledingstukken hebben nu al vier labels waarin in tientallen talen staat vermeld uit welke stof de kleding bestaat en hoe die moet worden gewassen.

"Er wordt informatie op een etiket geschreven waar de consument helemaal geen behoefte aan heeft", zegt Jan Meerman, van Detailhandel Nederland, de brancheorganisatie voor de detailhandel. "Politici zijn heel welwillend bij het maken van regels, maar ze weten niet wat die in de praktijk voor ondernemers betekenen."

De voorschriften voor kledinglabels is niet het enige waar ondernemers over klagen. Zo hebben nog tientallen andere regels waar ze zich aan storen. Volgens Detailhandel Nederland belemmeren de regels de handel.

Kerstboom

Europarlementariërs Wim van de Camp (CDA) en Dennis de Jong (SP) kunnen wel verklaren waarom Europese regels soms uitgebreid zijn. "Bij het maken van regels beginnen ze in Europa redelijk simpel, maar dan komen er van allerlei landen aanpassingen waardoor je uiteindelijk met een hele kerstboom zit", zegt De Jong.

"Ik voorspel dat het beter wordt", zegt Van de Camp. "Dat heb ik de afgelopen tien jaar ook gezien"

"Europa pakt een dossier op, dan wordt het groter, maar na verloop van tijd zie je het inkrimpen, omdat ze dan ook wel inzien dat al die aparte wensen niet kunnen."

STER reclame