NS wil duurdere kaartjes spits

time icon Aangepast

De NS wil de tarieven van treinkaartjes in de spits verhogen. Daarover zijn principeafspraken gemaakt met staatssecretaris Mansveld.

Voor een enkele reis kan de prijs stijgen met maximaal 10 procent. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Buiten de spits wordt de prijs van een enkeltje met minimaal 12 procent verlaagd.

Onderzoek

De NS moet voordat duurdere kaartjes in de spits mogen worden ingevoerd de verwachte effecten van de prijsstijging in kaart brengen. Ook mogen consumentenorganisaties hun advies nog uitbrengen.

De NS wil kijken of duurdere kaartjes in de spits leiden tot minder volle treinen. Daarbij is het volgens een woordvoerder niet de bedoeling dat mensen de auto pakken, maar juist later met de trein naar hun werk gaan.

Meer afspraken

De afspraken met Mansveld maken deel uit van een groter pakket aan conceptafspraken voor de periode 2015-2025, de zogeheten concessie. Er staat ook in dat de NS meer treinen gaat inzetten en ook moeten nachttreinen in het weekend later blijven rijden.

Bovendien moet er bij verstoringen binnen een uur moet vervangend vervoer zijn. Ook moeten er betere aansluitingen komen op het stads- en streekvervoer en moet de service worden verbeterd.

Boetes omhoog

Spoorbeheerder ProRail moet eveneens betere prestaties leveren. Verstoringen moeten sneller worden opgelost en de beheerder houdt bij onderhoud meer rekening met reizigers en mensen die langs het spoor wonen. Verder moet de samenwerking tussen NS en ProRail minder vrijblijvend worden. Dat moet bijvoorbeeld blijken bij de aanpak van overlast in de winter.

Als de NS niet voldoet aan de afspraken, kan het bedrijf een hogere boete krijgen dan nu het geval is. De maximale boete gaat omhoog van 2,75 miljoen naar 6,5 miljoen euro. Mansveld bekijkt nog of de boetes voor NS en ProRail kunnen worden gekoppeld aan de beloning van bestuurders. Als de organisaties een boete krijgen, moeten de bestuurders geen bonus krijgen, vindt de staatssecretaris.

Kamer

De concessies voor de NS en ProRail zijn de uitwerking van de Lange Termijn Spooragenda die Mansveld eind vorige maand presenteerde. De komende weken kunnen allerlei organisaties zich nog over de concessies uitspreken en ook de Tweede Kamer praat er nog over. Mansveld wil dat de afspraken begin volgend jaar ingaan.

STER Reclame