Hoe vlucht MH370 is gelokaliseerd

time icon Aangepast

Terwijl onderzoekers opnieuw de Indische Oceaan afspeuren naar vlucht MH370, maakte de Maleisische premier Razak bekend dat de vlucht 'eindigde' in het zuidelijke deel van de oceaan. De premier baseert die locatie op een data-analyse van Britse onderzoekers en het satellietbedrijf Inmarsat. Brokstukken zijn nog niet gevonden. Hoe komen de onderzoekers tot deze conclusie?

Satellieten

Het Britse Inmarsat beschikt over meerdere satellieten. Deze worden onder andere gebruikt om signalen door te sturen die vliegtuigen uitzenden. Een van de systemen die deze signalen uitzendt is het Aircraft Communications and Reporting System (ACARS).

ACARS verstuurt automatisch boodschappen over de staat van het vliegtuig. Dit kan verschillen van informatie over de motoren tot een kapotte wc. De gegevens worden normaal doorgestuurd naar de fabrikant van het vliegtuig of de luchtvaartmaatschappij. Eerder werd al bekend dat dit systeem aan boord van vlucht MH370 is uitgezet vlak voordat het vliegtuig de oostkust van het Maleisische schiereiland verliet.

Nieuwe methode

Hoewel het ACARS-systeem uitstond, bleef het vliegtuig op de achtergrond signalen sturen naar de satellieten. In een interview met CNN zegt vice-directeur van Inmarsat McLaughlin dat aan de hand van deze signalen het vliegtuig is gelokaliseerd.

Onderzoekers van het bedrijf konden dankzij die data in kaart brengen waar de laatste signalen van de vermiste Boeing vandaan zijn gekomen. Die plek ligt te ver van land, waardoor het vliegtuig onmogelijk een normale landing kan hebben gemaakt. Inmarsat heeft ook gekeken naar vluchtgegevens van andere vliegtuigen.

De manier waarop de gegevens geanalyseerd zijn, is nieuw meldt McLaughlin. Gisteren gaf Inmarsat de data aan de Britse onderzoeksdienst voor luchtvaartincidenten. Samen hebben ze de grote hoeveelheid data gecontroleerd. Het duurde vervolgens nog een dag voor de uitkomst naar buiten werd gebracht.

STER Reclame