NOS NieuwsAangepast

NL steeds belangrijker voor China

China is altijd al belangrijk geweest voor Nederland, maar de laatste jaren wordt Nederland ook steeds belangrijker voor China. Topman Wonder Wang, van telecombedrijf Huawei, vindt dat een uitstekende ontwikkeling. Het is goed voor de wederzijdse relaties tussen China en Nederland dat meer Chinese bedrijven de Nederlandse markt opgaan, vindt hij. "Het moet geen eenrichtingsverkeer zijn. Ik zie ook geen verschil. Als wij onze producten hier verkopen doen wij hetzelfde wat Philips in China doet."

Onbekend

Huawei is onder jongeren een populair merk voor smartphones, maar verder is het merk vrij onbekend. Het is het grootste telecombedrijf ter wereld en is al tien jaar actief in Nederland.

De eerste jaren richtte Huawei zich vooral op de grote zakelijke klanten. Inmiddels onderhoudt het bedrijf de mobiele netwerken van KPN en T-mobile. Tien miljoen Nederlanders gebruiken de Huawei-technologie, vaak zonder het te weten. "Een hele verantwoordelijkheid", zegt Wang.

Spionage

De topman is erg te spreken over de steun van de Nederlandse overheid. Die staat veel meer open voor Chinese bedrijven dan overheden in andere landen. "Het ondernemingsklimaat is heel vriendelijk, en daar wil ik uw overheid en de maatschappij voor bedanken." Huawei heeft meer problemen in de Verenigde Staten, waar het Congres uit angst voor Chinese spionage samenwerking met de Amerikaanse providers blokkeert.

Die angst is volledig ongegrond, zegt Wang, maar hij begrijpt de zorgen. "We willen samenwerken met de Nederlandse maatschappij. We willen de veiligheid van onze technologie verbeteren en werken samen met telecombedrijven, TNO en specialisten van de politie."

Ajax

Huawei wil groter worden op de consumentenmarkt voor mobiele telefoons en tablets. Sinds kort is Huawei al nummer drie in Nederland, maar het bedrijf ligt nog wel ver achter bij Apple en Samsung. Dat de naamsbekendheid niet erg groot is in Nederland, dat valt goed te verklaren, zegt Wang. "Philips en DSM bestaan al meer dan honderd jaar. Wij zijn in 1987 opgericht. We zijn een jong bedrijf en dan duurt het even voordat ze je kennen."

Maar er wordt aan gewerkt, zo lijkt het. Al langere tijd gaat het gerucht dat Huawei de nieuwe sponsor van Ajax wordt, maar Wang wil daar nog niets over kwijt. "Geen commentaar," zegt hij lachend. "Echt, mijn vrouw vraagt me dit ook steeds, maar ik zeg niks."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl