Op het uiterste puntje van de Rotterdamse Maasvlakte staan drie enorme tanks. In die tanks, die twee jaar geleden voor 1 miljard euro zijn gebouwd, kan vloeibaar gas worden opgeslagen.

De tanks zijn op dit moment bijna helemaal leeg omdat Russisch gas veel goedkoper is. Maar als Rusland in de oplopende ruzie met Europa de gaskraan zou dichtdraaien, dan kan vanaf de Maasvlakte het gas alsnog blijven stromen.

Vloeibaar gas, vaak aangeduid als LNG, wordt in het Midden-Oosten als aardgas uit de grond gepompt. Daarna wordt het afgekoeld tot min 162 graden Celsius. Het gas wordt dan vloeibaar en 600 keer zo klein. Het vloeibare gas onder druk kan dan met schepen vervoerd worden.

Alternatief

Als het gas uit Rusland niet meer via pijpleidingen binnenkomt, dan kan er gas met schepen vanuit het westen alsnog worden aangevoerd. De terminal in Rotterdam kan ongeveer 20 procent van Nederland van gas voorzien. Om nog minder afhankelijk te worden van Russisch gas wordt nu onderzocht of er een tweede LNG-terminal in de Eemshaven kan worden gebouwd.

Cruciale infrastructuur

Minister Kamp van Economische Zaken vindt het niet erg dat de terminal nu nog helemaal stilstaat en leeg is. "Het is onderdeel van de basisinfrastructuur van Nederland. We hebben de Betuwelijn, de Maasvlakte, Schiphol en de LNG-terminal. Die is niet voor één of twee jaar aangelegd maar voor voor vele tientallen jaren en we zullen van deze terminal nog veel plezier hebben"

De tanks zijn nu voor minder dan 10 procent gevuld, maar toch zit het personeel klaar om snel te handelen als dat nodig is, zegt directeur Dick Meurs. "Binnen enkele uren kunnen we naar onze volledige productie schakelen. We zouden dan eenvijfde van het gas kunnen leveren dat Nederland nodig heeft. Dat gas leveren wij in eerste instantie vooral aan de industrie."

Investeringen

Het vloeibare gas dat nu naar Nederland komt wordt voornamelijk opgepompt in Qatar. Daar staat een van de grootste fabrieken ter wereld om gas vloeibaar te maken. Minister Kamp verwacht dat veel vloeibaar gas in de toekomst ook uit de Verenigde Staten zal komen. Daar wordt nu veel schaliegas uit de grond gehaald waardoor de gasprijs laag ligt.

De fabrieken die daarvoor gebouwd moeten worden, kosten tientallen miljoenen euro's. Critici denken dat die hoge kosten ervoor zullen zorgen dat de Rotterdamse terminal ook de komende jaren nog leeg zal blijven.

STER reclame