Internationale tram vanaf Maastricht

Aangepast

Tussen Maastricht en het Belgische Hasselt komt een sneltramverbinding. De lijn wordt 35 kilometer lang en krijgt 13 haltes. Door de nieuwe verbinding zal de reistijd ongeveer gehalveerd worden. Waar mensen met de bus nog ruim een uur onderweg waren, doet de tram er een half uur over.

De aanleg van de tramlijn is in Vlaanderen omstreden. Veel mensen vinden de aanleg te duur. Daarnaast loopt er tussen de steden ook een oude spoorlijn die weinig gebruikt wordt. Tegenstanders hadden liever gezien dat die opgeknapt wordt.

Geen onderzoek

Aanvankelijk zou het project 50 miljoen euro kosten, maar inmiddels zijn de kosten opgelopen tot 260 miljoen euro. Belgiƫ betaalt het grootste deel, ongeveer 200 miljoen, de rest komt voor rekening van Nederland.

Het is onzeker of de tramlijn veel gebruikt zal worden. Critici zeggen dat er te weinig onderzoek is gedaan naar de behoeften van reizigers.

Over een half jaar start de aanleg. Naar verwachting gaan over vier jaar de eerste trams rijden.

STER Reclame