In Rotterdam is het vannacht weer Museumnacht. Het jaarlijkse evenement is met zo'n 15.000 bezoekers per jaar erg succesvol. Het is dan ook erg opmerkelijk dat de twee grootste musea van Rotterdam, de Kunsthal en het Boijmans van Beuningen, vannacht dicht blijven.

De twee musea vinden de nacht te duur geworden. Deelnemende musea krijgen geen geld van de organisatie van de Museumnacht. De opbrengst van kaartverkoop gaat op aan promotie, de buitenprogrammering en het vervoer tussen de musea.

Bovendien maken de musea die nacht natuurlijk wel kosten, voor bijvoorbeeld het programma en extra personeel.

Niet haalbaar

De meeste Rotterdamse musea vinden dat geen probleem, omdat ze in één keer veel publiek trekken. Maar de Kunsthal en Boijmans van Beuningen, die verreweg de meeste bezoekers over de vloer krijgen, klagen dat ze daardoor juist hoge kosten hebben.

"Een Museumnacht kost ons 25.000 euro aan beveiligingskosten en zeker 10.000 euro aan kosten voor personeel", zegt Femke Vos van Boijmans van Beuningen. "Wij vinden het ook geen leuke keuze, maar door de bezuinigingen is het voor ons financieel niet meer haalbaar."

Jong en hip

De Museumnacht heeft voor kleinere musea veel meer voordelen dan voor de meer bekende musea: ze boren tijdens de nacht namelijk een nieuwe doelgroep aan.

"Je trekt toch jong en hip publiek, dat normaal andere dingen doet", vertelt Kees Moeliker van het Natuurhistorisch Museum. "We hopen dat ze ooit nog eens terugkomen."

Daarnaast is de nacht voor de musea een soort dertiende maand: op één avond trekken ze soms even veel bezoekers als in een hele maand. En dat is belangrijk, want de gemeente bepaalt mede aan de hand van de bezoekersaantallen hoeveel geld een museum krijgt.

Volgend jaar wel?

De Kunsthal en het Boijmans willen voor volgend jaar met de organisatie van de Museumnacht om tafel om te kijken welke andere verdienmodellen mogelijk zijn. Mogelijk zijn ze er in 2015 dus weer bij.

De kleinere musea in Rotterdam denken niet dat de bezoekers wegblijven door het afhaken van de Kunsthal en het Boijmans. Zij hopen juist op meer bezoekers dan ooit.

STER reclame