"Superfoods bestaan helemaal niet"

Aangepast

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Het Voedingscentrum waarschuwt consumenten voor het gebruik van zogenoemde superfoods. Producten als gojibessen, hennepzaad en tarwegras zouden heel goed zijn voor de gezondheid, maar vaak zijn die claims wetenschappelijk helemaal niet bewezen, aldus het Voedingscentrum.

"Gojibessen zouden de kans op kanker verminderen, chiazaad vertraagt het verouderingsproces, dat soort dingen. Het is gewoon marketingpraat. Zulke wondermiddelen bestaan helemaal niet", aldus woordvoerster Patricia Schutte.

Onzin met een prijskaartje

Het Voedingscentrum deed onderzoek naar de superfoods omdat er volgens het centrum sprake is van een hype. "Er wordt in tijdschriften heel veel over geschreven. Ze zouden veel vitamines bevatten, mineralen en anti-oxidanten en heel erg goed zijn voor de gezondheid. Onzin dus."

Daarbij jaagt het de gebruikers enorm op kosten, want aan de producten hangt vaak een hoog prijskaartje.

Gevaarlijk

Volgens het Voedingscentrum kan de marketingterm superfood gevaarlijk zijn. "Mensen kunnen doorslaan in hun overtuiging. Ze kunnen onterecht gaan geloven dat zij een bepaald product in grote hoeveelheden moeten eten of drinken. En dan lopen ze het risico op een onvolwaardig, eenzijdig eetpatroon".

Bovendien kan volgens het Voedingscentrum niet één voedingsmiddel alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Schutte: "Variatie is het toverwoord. De beste manier om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, is om elke dag volop te variëren. Vooral voor groente en fruit is dit belangrijk."

Populariteit

Eén op de tien Nederlanders gebruikt op dit moment superfoods, blijkt uit onderzoek van GfK.

Winkelketen Eko Plaza, waar biologische voeding wordt verkocht, bevestigt de populariteit van de producten. "Wij zien een ongelooflijke groei in superfoods. Twee jaar geleden waren ze goed voor amper 1à 2 procent van onze totale omzet, nu is dat al vijf procent. En we verwachten zeker een verdere groei."

STER Reclame