NOS NieuwsAangepast

"Oscar-selfie was een marketingstunt"

Niet alleen de winnende films, maar ook bovenstaande selfie was de dag na de uitreiking van de Oscars hét gesprek van de dag. De foto werd miljoenen keren geretweet en verpulverde daarmee het record van Barack Obama. Het leek een leuke, spontane actie van talkshow-host Ellen DeGeneres: even met alle sterren op de foto. Maar volgens The Wall Street Journal zat er een slimme marketingstrategie van Samsung achter.

Zo zag het eruit op televisie: DeGeneres gaf zondag tijdens de show een Samsung-telefoon aan acteur Bradley Cooper, zodat hij een selfie kon nemen van haar en sterren als Brad Pitt, Meryl Streep, Kevin Spacey en Jennifer Lawrence. Van tevoren had ze al opgeroepen om haar foto's zo vaak mogelijk te retweeten. Doordat de foto op Twitter zo populair was, gingen beelden van het maken ervan de hele wereld over. Ook in het NOS-journaal:

Zo zou het echt zijn gegaan

Maar zo ging het volgens The Wall Street Journal echt: Samsung had met televisienetwerk ABC afgesproken dat tijdens de live-uitzending de Samsung Galaxy Note 3 te zien moest zijn. DeGeneres was al van plan om selfies te gaan maken tijdens de show en zo was de link snel gelegd: ABC vroeg haar van tevoren daarvoor een Samsung-telefoon te gebruiken. DeGeneres zou tijdens de repetities voor de show zelfs een lesje 'hoe selfies maken met een Samsung-telefoon' hebben gekregen.

Maar Samsung ontkent dat het een georganiseerde marketingstunt was. Het bedrijf zegt in een statement aan Techcrunch dat de selfie "voor iedereen een grote verrassing was" en "blij te zijn dat DeGeneres het apparaat zo natuurlijk gebruikte in het selfie-moment".

Tien selfies

De afspraak met Samsung was volgens The Guardian wel dat er backstage tien selfies gemaakt zouden worden van de sterren. Dat deed DeGeneres dan ook braaf. Een probleem: ze twitterde die met haar eigen telefoon (een iPhone), in plaats van de Samsung.

Ha! Ellen shills for Samsung all night, uses iPhone backstage==PHOTOS: http://t.co/0Qd3NSpctG pic.twitter.com/0O6A9zv1ke Slate (@Slate) March 3, 2014

Volgens The Wall Street Journaal gaf Samsung op de avond van de Oscars naar schatting zo'n 20 miljoen dollar uit aan reclame tijdens de uitzending. Maar het nu een marketingstunt was of niet: de selfie van DeGeneres was waarschijnlijk de beste reclame van de avond.

Door: Anna

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl