Doordat er meer wordt gewinkeld en betaald op internet, is er ook meer fraude met creditcards. Voor het eerst sinds 2008 is in 2012 de fraude met betaalkaarten toegenomen. Volgens een rapport van de Europese Centrale Bank (ECB) is van elke 2635 euro die betaald wordt met een creditcard één euro verloren aan misbruik.

De meeste fraude komt voor in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg, landen waar creditcards en andere betaalkaarten juist veel gebruikt worden.

Veel geld

De fraude lijkt beperkt, maar bij elkaar gaat het om veel geld. De 0,038 procent aan frauduleus creditcard en betaalkaartgebruik in 2012 op een totaal van 3500 miljard euro aan betalingen is toch al gauw 1,33 miljard euro.

In 2012 is ongeveer 60 procent van de fraude toe te schrijven aan betalingen waarbij de betaalkaart niet fysiek gebruikt wordt, zoals bij het betalen via de post, telefoon of internet. De rest van de fraude vindt plaats bij kaartlezers, betaalapparaten en geldautomaten.

De fraude bij pinbetalingen en geldautomaten ligt meer dan de helft lager dan bij het online betalen, ongeveer 1 euro op elke 5400 euro aan betalingen.

Slimmere fraudeurs

Ook in landen waar grote inspanningen gedaan zijn om systemen te beveiligen is een stijging te zien van het aantal fraudegevallen. Maar te vaak gaat het daarbij slechts om extra wachtwoorden in plaats van technieken met versleutelde en veranderende codes. De fraudeurs worden steeds slimmer en gebruiken steeds geavanceerdere technieken, constateert de ECB.

De centrale bank stelt dat er daarom meer gedaan moeten worden om de veiligheid van het online betalingsverkeer te garanderen, ook al is de fraude op het totaal aan betalingen maar een fractie en bijvoorbeeld minder dan in de jaren 2008 en 2010. Vorig jaar drong het Europees Forum voor de Veiligheid van Retailbetalingen al aan op strengere veiligheidseisen.

Door het internetwinkelen neemt het online betalen een steeds grotere vlucht. Deze cijfers over de fraude hebben bovendien betrekking op 2012. Nadien is het online winkelen nog veel populairder geworden. Ten opzichte van 2011 stijgt de fraude met bijna 15 procent.

STER reclame