Sotsji: veel kijkers en adverteerders

time icon Aangepast

De Olympische Winterspelen van 2014 hebben voor ongekend hoge kijkcijfers gezorgd, vooral doordeweeks. Uitschieter was afgelopen dinsdag de 10 kilometer schaatsen voor mannen, met 4,5 miljoen kijkers.

Kijkcijferexpert van de publieke omroep, Rene van Dammen: "Het was boven verwachting. Er werd voortdurend massaal gekeken, vooral naar de schaatswedstrijden. Dat er op werkdagen zoveel naar sport wordt gekeken, is vrij nieuw."

Als er geschaatst werd, keken er steevast meer dan twee miljoen mensen. Wat Van Dammen opviel: dat ook andere sporten profiteerden van de gekte. "Zo'n 2,3 miljoen mensen keken naar bobslee├źn, 2,1 miljoen mensen bleven na het schaatsen kijken naar duo-rodelen voor mannen".

De cijfers zijn overigens exclusief mensen die op het werk de Spelen volgden via de pc.

Adverteerders

De STER merkte dat naarmate de Olympische Spelen vorderden, meer bedrijven reclamezendtijd inkochten. "Alle reclameblokken in de avond waren al zo'n beetje uitverkocht, maar na 7 februari steeg de omzet voor de blokken overdag zeker met 10 procent", aldus een woordvoerder van de STER.

"We merkten duidelijk dat er een positieve drive ontstond, een positieve stemming. Een beetje vergelijkbaar met een WK-voetbal. Opeens wilden veel adverteerders daarbij zijn".

Een commercial van 30 seconden kostte afgelopen week tijdens de dweilpauze van 15.00 uur circa 10.000 euro. Dat liep op tot 15.000 euro in de dweilpauze van 16.30 uur.

Niet ontevreden

De STER wil de Winterspelen geen goudmijn noemen. "Maar we zijn niet ontevreden. In vergelijking met de Winterspelen van Vancouver zal de omzet dit jaar iets hoger uitkomen, is onze verwachting".

STER Reclame