Heineken heeft last van de tegenvallende economische groei, hogere accijnzen en strengere wet- en regelgeving in een aantal belangrijke markten. De omzet van de bierbrouwer steeg in 2013 licht naar 21,25 miljard euro

De nettowinst halveerde en kwam uit op 1,36 miljard euro. Maar in de winst van 2012 zat een meevaller en als er gecorrigeerd wordt voor deze eenmalige meevaller dan daalde de winst licht.

De opkomende markten zoals Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika presteerden minder sterk dan verwacht. Tragere economische groei en maatschappelijke onrust drukken de bierverkoop. Dat is goed voelbaar in de cijfers (pdf) omdat deze groeimarkten inmiddels bijna de helft van de omzet van Heineken uitmaken.

Minder bier

Consumenten in met name de Europese markt kopen minder bier door onder meer de broze economische omstandigheden, de accijnsverhogingen en wet- en regelgeving rondom alcoholgebruik. Het biervolume daalde met 2,7 procent.

De wisselkoersen van een aantal lokale munten in opkomende markten versus de sterke euro drukten ook de omzet en winst.

Voor dit jaar verwacht Heineken dat een geleidelijk herstel van de economie rugwind zal geven.

De kostenbesparingen liggen op schema en moeten dit jaar de verwachte 625 miljoen euro aan besparingen opleveren. De teller staat eind 2013 op 496 miljoen euro.

STER reclame