Het uitschakelen van de verlichting langs de snelweg levert in eerste instantie geen financiële besparing op, maar kost juist geld. Rijkswaterstaat is tonnen kwijt aan aannemers die het licht handmatig inschakelen bij wegwerkzaamheden en grote ongevallen.

Door het uitschakelen van de verlichting wil Rijkswaterstaat tot 2020 35 miljoen euro besparen. De maatregel ging in op 1 september. Nu blijkt dat het uitschakelen van de verlichting jaarlijks weliswaar zo'n 600.000 euro oplevert, maar dat het handmatig inschakelen van de verlichting minimaal 2 miljoen euro kost.

Handmatig

Het probleem speelt op de helft van de snelwegen waar het licht 's avonds laat en 's nachts uitgaat. Rijkswaterstaat kan daar niet de verlichting centraal bedienen. Op plekken waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of grote ongelukken zijn gebeurd, schakelen aannemers het licht handmatig in.

De rekeningen die ze daarvoor naar Rijkswaterstaat sturen, lopen flink op. Uit documenten in bezit van het AD blijkt dat ambtenaren van de dienst al voor het besluit om de verlichting op de snelwegen 's nachts uit te zetten, vraagtekens hebben geplaatst bij de besparing die de maatregel zou opleveren.

ANWB

Woordvoerder Hans van der Togt zei op Radio 1 dat het gaat om onvoorziene aanloopkosten. "Om de verlichting uit te schakelen, moet een aannemer met zijn auto naar een locatie langs de snelweg. Hij moet daar een schakelkast opzoeken en een aantal knoppen omzetten. Dat kost geld."

Rijkswaterstaat is bezig met het aansluiten van de verlichting op verkeerscentrales zodat de verlichting vanuit daar kan worden bediend. "Dat is naar verwachting halverwege dit jaar klaar en dan zijn die kosten ook van de baan", zegt Van der Togt. "Die centrale schakeling kost ook weer acht ton. Als je de kosten bij elkaar optelt levert de maatregel na een aantal jaar toch geld op."

Volgens de ANWB was het logischer was geweest als de technologie eerst was geregeld en de maatregel pas daarna was ingegaan.

21.00 uur

Op het uitschakelen van de verlichting kwam veel kritiek vanwege de veiligheidsaspecten. Later bleek dat de kans op ongelukken mogelijk groter is dan Rijkswaterstaat had verwacht. Daarop besloot minister Schultz dat de lampen pas om 23.00 uur uitgaan in plaats van 21.00 uur.

Volgens Rijkswaterstaat zijn er niet meer ongelukken gebeurd sinds de verlichting 's avonds en 's nachts uitgaat.

Heroverwegen

De PVV en het CDA in de Tweede kamer zeiden vanochtend in een overleg met minister Schultz dat zij willen dat het licht langs de snelweg weer de hele nacht aan blijft. Kamerlid De Rouwe van het CDA merkt veel irritatie bij automobilisten. Hij wil dat het besluit heroverwogen wordt.

De PVV heeft veel klachten van vooral ouderen ontvangen, zei Machiel de Graaf van die partij tijdens het overleg.

STER reclame