Door redacteur Simone Loomans in Berlijn

Inwoners van Berlijn kunnen na een succesvolle handtekeningenactie binnenkort meebeslissen over de toekomst van het oude vliegveld Tempelhof.

Er zijn genoeg handtekeningen verzameld tegen de bouwplannen van de gemeente.

Fietsen op landingsbanen

Vliegtuigen mogen sinds 2008 niet meer landen op Tempelhof. Het terrein is nu het grootste park van de stad.

Berlijners komen er graag om te fietsen of te skeeleren op de landingsbanen, te vliegeren op de enorme grasvelden of om naar een festival in een oude hangar te gaan.

Woningbouw

Vanwege een groot woningtekort wil de gemeente de komende jaren 4700 appartementen bouwen op het vliegveld, maar dat plan stuit op veel verzet. De gemeente heeft gezegd te willen bouwen aan de randen van het terrein waardoor er in het midden nog 230 hectare vrije ruimte overblijft.

Maar de actievoerders willen dat alle 386 hectare van het vliegveld recreatiepark blijven, wat ongeveer even groot is als Central Park in New York. Ze zijn bang dat de nieuwe woningen dure luxeappartementen worden die veel Berlijners niet kunnen betalen.

Het burgerinitiatief 100 Prozent Tempelhofer Feld voerde de afgelopen vier maanden campagne tegen de plannen van de gemeente, en met succes. Gisteren bleek dat er 185.328 handtekeningen zijn verzameld. Het referendum vindt waarschijnlijk plaats in mei.

Emotionele waarde

Het oude vliegveld heeft voor veel inwoners van de stad ook emotionele waarde. De architectuur van Tempelhof komt uit de jaren 30 toen Adolf Hitler er het grootste vliegveld ter wereld van wilde maken.

Na de oorlog werd het vliegveld, dat in West-Berlijn ligt, een jaar lang gebruikt als luchtbrug. Omdat de Sovjets alle toevoerwegen over water en land naar West-Berlijn blokkeerden, werd dat deel van de oude hoofdstad bevoorraad via Tempelhof.

STER reclame