Particuliere beveiligers mogen in de toekomst waarschijnlijk meevaren met Nederlandse vrachtschepen in gebieden met piraterij. Daarvoor moet de wet worden gewijzigd en zover is het nog niet. Voorzitter Tineke Netelenbos van de organisatie van reders dringt in het NOS Radio 1 Journaal aan op spoed.

De beveiliging gebeurt nu door de marine. Gaat dat niet goed?

We zijn tevreden over de inzet van de marine, maar ze kunnen de taak niet aan. Dat hebben de marine en minister Hennis-Plasschaert van Defensie ook toegegeven.

Er moeten minimaal elf militairen aan boord zijn, maar veel schepen zijn zo klein dat dit niet kan. Sommige reders kunnen de kosten van 5000 euro per dag niet betalen.

De piraterij op zee is afgenomen, is het nog wel zo dringend?

Dat er minder minder overvallen zijn, is te danken aan de beveiliging. Een gewapende beveiliger aan boord schrikt af.

Piraten wijken uit naar doelen op het land, maar schepen zonder afdoende beveiliging blijven kwetsbaar.

Hoe doen andere landen het?

Nederland is het enige land dat particuliere beveiligers op koopvaardijschepen nog niet toestaat.

Vier jaar geleden wilde het kabinet er niets van weten, maar nu wordt een wet voorbereid die het wel mogelijk maakt. Daar zijn we blij mee, maar het zal niet eerder dan 2015 zover zijn. Dat duurt te lang, er moet een tussenoplossing komen.

Zo urgent is het?

Je kunt de schepen niet zonder bescherming laten varen. Dat willen ook de verzekeraars en de verladers niet.

Nederland moet begrijpen dat, als het min of meer oorlog op zee is, je niet een paar jaar over een nieuwe wet kan doen. Zeevarenden lopen te veel risico.

Hoe gaan de reders hiermee om?

Die zoeken creatieve oplossingen, zoals het varen onder een buitenlandse vlag. De reders moeten wel, want de bemanning wil niet varen zonder beveiliging. En dat begrijpen we heel goed.

STER reclame