NOS NieuwsAangepast

Barbie 50 jaar in Nederland

Haren borstelen, jurkje, schoenen en een bijpassende handtas uitzoeken. 50 jaar geleden kwam Barbie naar Nederland. De modepop had meteen duizenden fans. De tentoonstelling in het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam geeft vanaf dinsdag een tijdsbeeld van de pop. Uit ieder jaar is er een pop te zien.

Katherine Knowles van het Tassenmuseum zegt dat er 'een groot verschil is tussen hoe Barbie oorspronkelijk bedoeld was en nu. In 1964 was ze een dametje met een keurig jasje, een hoed en een tasje.' In de jaren 70 veranderde ze en droeg ze vrijetijdskleding. Barbie was een pop om aan en uit te kleden.

1200 barbies

Op de tentoonstelling zijn 70 poppen te zien. Els Schouten heeft de barbies verzameld. Zij heeft een collectie van 1200 poppen sinds ze 25 jaar geleden per toeval op Barbie stuitte. 'Ik dacht, goh, wat leuk, een paar van die poppetjes met kleertjes.' Sindsdien verzamelt ze de mannequins.

Barbie werkt als piloot, stewardess, loopt hondenshows, is zakenvrouw en model. 'Ze heeft 108 verschillende beroepen gehad', zegt Schouten. Zo was Barbies presidentskandidaat, astronaut en zat ze in het leger.

Maar zij droeg niet alleen werkkleding, ze werd ook gekleed door bekende ontwerpers als Vera Wang, Christian Dior, Benetton en Donna Karan. Deze designstukken zijn te zien op de tentoonstelling.

De wereld van Barbie

Schouten heeft de barbies voor de tentoonstelling samen met de directeur van het Tassenmuseum uitgekozen. 'De poppen zijn natuurlijk geselecteerd op de tas. Elke barbie heeft een tasje dat bij haar outfit hoort.'

De doelgroep van Barbie verandert, volgens Knowles. Toen Barbie net naar Nederland kwam was ze voor tieners bedoeld, maar nu wordt ze aan kinderen tussen de 3 en 7 verkocht. Ook wordt Barbie door volwassenen aanbeden en verzameld. Schouten vindt het heerlijk om in een sprookje te wanen: 'Barbie is geen pop, het is een wereld.'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl