Steden tegen stinkende scooters

tijd van publicatie Aangepast

De vier grote steden willen meer middelen om de overlast van snorscooters aan te pakken. In een brief aan ministers Schultz van Verkeer en Opstelten van Veiligheid luiden ze de noodklok over "langsracende en stinkende scooters".

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, de zogeheten G4-gemeenten, willen ook een helmplicht invoeren.

Snelheidsovertreders

De gemeenten vragen de ministers onder meer het kentekenbewijs van snelheidsovertreders eerder in te mogen nemen. Nu kan dat alleen na een rollerbankmeting. De steden willen dat inname ook mogelijk wordt na een meting met laser- of radarapparatuur.

In de brief noemen de G4 snorscooterrijders "snelheidsmaniakken". Volgens de steden rijdt 77 procent van hen harder dan de toegestane 25 kilometer per uur. Ook levert de breedte van de scooter gevaar op voor de rest van het verkeer.

Verkeersdoden

Volgens de brief was dit jaar bijna de helft van alle verkeersdoden in Amsterdam een snorfietser.

De gemeenten wijzen erop dat eerdere maatregelen van het Rijk niet voldoende zijn. De minister verhoogde de boetes en scherpte de maximaal toegestane marges op de de rollerbank aan. Daarvan zijn de snorfietsers niet onder de indruk, staat in de brief.

Opvoeren

Een woordvoerder laat weten dat minister Schultz niet van plan is een helmplicht in te voeren. "Snorscooters mogen niet harder dan 25 kilometer per uur en dan is een helm niet noodzakelijk. De overlast wordt veroorzaakt door opgevoerde scooters. En opvoeren mag niet", zegt de woordvoerder.

De brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging zeggen dat de steden zich schuldig maken aan stemmingmakerij tegen snorfietsers. Het overgrote deel daarvan zou ouder dan dertig jaar zijn en geen overlast veroorzaken.

Het voorstel om snorfietsen op de rijbaan in plaats van op het fietspad te laten rijden, zou tot levensgevaarlijke situaties leiden.

STER Reclame