Wild, vis, ijs, kerstbrood met spijs, toastjes en salades. Dat zijn naar verwachting de hardlopers komende weken in de supermarkt. Marktonderzoeker GfK verwacht voor het elfde jaar op rij een omzetrecord in de twee weken voorafgaand aan Kerstmis: 740 miljoen euro. Dat is - ondanks de economische malaise - toch weer een procentje meer dan in 2012.

Tussen 2000 en 2004 was de kerstomzet vrij stabiel. "De laatste jaren zien we een forse groei. Dat komt vooral doordat supers luxe producten onder het huismerk presenteren", aldus GfK-directeur Joop Holla.

Dit jaar is de groei minimaal. "Je ziet toch duidelijk dat mensen zuiniger zijn. Ze denken meer na, letten op verspilling is mijn indruk, en gaan vaker met een boodschappenlijstje naar de supermarkt. Waardoor mensen ook minder impulsaankopen zullen doen".

Supermarktstrijd

Volgens Holla speelt zich een enorm gevecht af tussen bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo en de Lidl. "De supermarkten aan de bovenkant - zoals AH - hebben het lastig. Mensen willen gewoon voordelig uit zijn. Daarbij worden de goedkopere supers - als Lidl en Aldi - steeds luxer. Kijk maar naar hun reclamefolders".

Uit onderzoek van GfK blijkt verder ook dat mensen Kerstmis steeds vaker vieren met familie en vrienden. Inmiddels houdt een op de zeven huishoudens een gezamenlijk diner in huiselijke kring. Dat heeft een positief effect op de supermarktbestedingen. Bijna een op de negen huishoudens bezocht vorig jaar met Kerst een restaurant. Dat betekende voor het eerst sinds jaren weer een stijging, zij het licht.

Traditioneel

Dat de Nederlander nogal traditioneel is ingesteld als het gaat om eten met Kerstmis, blijkt ook uit reacties van groothandels als Makro en Sligro. Zij zien wel een steeds grotere hang naar duurzame producten, of producten uit de streek.

"Die trend - naar verantwoorde producten - zet echt door", zegt Wilco Jansen van Sligro. "De nadruk ligt daarbij op milieu, biologisch, dierenwelzijn en fair trade". Toppers tijdens de komende kerst zijn volgens Sligro runderhaas, zalm en kalkoen. Ook is er veel vraag naar bijzondere broodproducten en smaakmakers als chutney, dressing, salsa en tapenade.

De Makro merkt dat de klant steeds vaker kiest voor kleinere verpakkingen en voor biologisch en regionaal.

CityFoodRoute

In Amsterdam spelen Floske Kusse en Tine Sommeijer in op de trend van 'bewust boodschappen doen'. De komende maanden houden ze in verschillende wijken een 'CityFoodRoute'. Zij wandelen met liefhebbers langs lokale ondernemers.

"De bedoeling is om te laten zien dat verrassend en lekker eten ook te vinden is bij jou in de buurt, om de hoek. Dat je iets anders kunt proberen dan de supermarkt", zegt Kusse. "Kerstmis is daarvoor een mooie tijd. Dan hebben al die ondernemers ook specialiteiten klaarliggen."

"Het is natuurlijk makkelijk om bij de AH of Jumbo alles bij elkaar te zoeken. Lekker snel ja, maar het heeft toch ook wat ongezelligs? Wat is er nou leuker dan een praatje te maken met de slager en bakker over al die producten die hij in zijn winkel heeft liggen? Krijg je ook weer een beetje plezier in het boodschappen doen. Veel mensen zijn er wel klaar mee, met dat onpersoonlijke".

STER reclame