2,1 miljoen mensen:Piet zo laten

Aangepast

In Utrecht heeft het Nederlands Centrum voor Volkscultuur een Facebook-petitie in ontvangst genomen waarin 2,1 miljoen mensen hebben laten weten dat er niets aan Zwarte Piet mag veranderen.

Twee reclamemakers startten enkele weken geleden de Facebookpagina 'Pietitie' waarin ze opriepen hun actie te steunen. In korte tijd hadden ze al een miljoen ' likes'. Ze wilden met de actie aantonen dat een meerderheid van de Nederlanders het sinterklaasfeest willen laten zoals het is: met echte zwarte pieten.

Petitie

De petitie werd overhandigd aan directeur Ineke Stroucken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Zij oogstte veel kritiek omdat ze in de pietendiscussie voorstelde te kijken wat er aan Zwarte Piet zou kunnen veranderen.

Bij de overhandiging van de petitie zei Stroucken dat Zwarte Piet zeker moet blijven en dat veranderingen heel langzaam moeten plaatsvinden. De komende jaren zou Piet geen kroeshaar meer moeten hebben maar bijvoorbeeld punk of steil haar. Ook de oorbellen en de grote rode lippen zouden in de ban moeten worden gedaan.

Verandering

Volgens Stroucken heeft het sinterklaasfeest in de loop der tijd al allerlei veranderingen ondergaan, zonder dat mensen dat hebben gemerkt. "Het is daarmee een echt levende traditie. Niemand is tegenwoordig nog bang om in de zak meegenomen te worden naar Spanje."

De directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur gaat ervan uit dat Zwarte Piet over vijf jaar met zijn tijd is meegegaan en dat de discussie van nu dan weer is vergeten.

STER Reclame