Het bedrijf SMS Parking hoeft parkeergegevens van zijn klanten niet aan de Belastingdienst te verstrekken. Dat heeft de rechtbank in Den Bosch bepaald in een kort geding.

De Belastingdienst wilde weten waar en wanneer de 150.000 klanten van SMS Parking in 2012 parkeerden. Die gegevens wilde de dienst dan gebruiken om te achterhalen of leaserijders meer privékilometers maakten dan ze hadden opgegeven.

"Buitenproportioneel"

SMS Parking weigerde die gegevens te geven, waarna de Belastingdienst naar de rechter stapte. De directeur van het parkeerbedrijf vindt het verzoek van de fiscus buitenproportioneel.

De rechtbank gaf hem vandaag gelijk. Volgens de rechter gaat het verzoek van de fiscus te ver en wordt daarmee de privacy van de klanten geschonden. De overheid hoeft niet te weten waar en wanneer iemand parkeert, aldus de rechter.

Miljoen transacties

SMS Parking maakt het mogelijk om parkeergeld te betalen via de mobiele telefoon. Jaarlijks verwerkt het bedrijf ongeveer een miljoen transacties.

De Belastingdienst gaat in beroep tegen de uitspraak.

Concurrenten

Eerder gaven concurrenten van SMS Parking zoals Parkmobile en Yellowbrick wel al parkeergegevens van hun klanten aan de Belastingdienst. Yellowbrick laat weten die gegevens nu terug te vorderen. Parkmobile zegt blij verrast te zijn met het vonnis en waar nodig juridische actie te ondernemen.

STER reclame